Am parcurs mai multe lucrări despre productivitatea personală. Din unele am învățat lecții de excepție, iar din altele mai am încă nevoie de timp ca să învăţ. Sunt câteva însă care mi-au plăcut în mod special, sau care mi s-au potrivit cel mai bine la momentul la care le-am învăţat.
Şi azi am ales să scriu despre ele, lecţiile de productivitate care au rezonat cel mai bine cu mine:
Ca să ajungi unde vrei să fii, TREBUIE să știi unde eşti
Indiferent care ar putea fi realizările ce ți le dorești, pentru a-ți stabili cum le vei atinge trebuie știi de unde pornești.
Gândește-te că ești în concediu (pentru mine se apropie momentul să plec în concediu și de-abia aștept). Ei bine ai decis să ieși pentru o mică exursie de la hotelul unde ești cazat. Vrei să ajungi într-un loc interesant și ai harta în față. Ai găsit pe hartă locul în care ai decis că vei ajunge.
Și?
Oricât de talentat ai fi, oricât de bine ți-ai stabilit obiectivul, nu vei putea să definești traseul până acolo, dacă nu știi unde te afli astăzi și acum.
Deci: Care e situația ta în acest moment?
Degeaba ai harta și știi unde vrei să ajungi. Dacă nu te identifici exact unde ești acum pe hartă nu poți să definești traseul și următorii pași. Există o greșeală comună de a stabili destinația, iar apoi de a intra în procesul de obținere a ei, fără a verifica periodic unde te afli și cât mai ai de mers. Definește mereu unde te afli.
Grijile doar îți irosesc energia
Este nevoie de timp și energie ca să poți aborda situațiile din fața ta cu o gândire ce analizează totul și rafinează modul în care percepi lucrurile. Cu o anume detașare. Însă dacă vei continua să eviți să-ți analizezi modul în care gândești și să stabilești ce faci mai departe, vei rămâne mereu în cercul îngrijorărilor fără a face efectiv ceva ca să ieși de acolo.
Ia deciziile și pune-le în aplicare. Periodic revizuiește unde te afli și ce ai de făcut mai departe. Iar dacă ceva nu merge bine, oprește-te pentru câteva clipe, revizuiește totul și ia din nou deciziile necesare. După care mergi mai departe.
Nu îți irosi energia și timpul cu griji. Încearcă să pui totul în cifre atunci când crezi că ai probleme; evită să te lași acaparat de griji.
Există doi oameni în capul tău
Există mereu doi oameni în capul tău. Este unul care face planuri, gândește, analizează, visează. Perfectul visător, vizionarul.
Iar apoi mai există și un al doilea care pune mâna și face. Pe principiul “noi muncim, noi nu gândim” el va merge mereu înainte și va realiza ce are de făcut. Acesta este executantul.
Sunt momente când ai nevoie să te pui pe treabă “and get the things done“. Sunt momente când te oprești și trasezi planuri, visezi și ai viziunea a ceea ce vei crea. Ambele sunt importante. Niciunul nu valorează nimic fără celălalt. Am dezvoltat mai multe despre acest subiect în articolul Vizionarul și executantul.
Andy Rooney spune foarte bine asta: “Oricine aşteapă să fie lovit de o idee extraordinară, va avea mult de aşteptat. Atunci când am un termen limită pentru un articol sau un scenariu, iau loc în fața mașinii de scris şi mă decid să am imediat o idee.”
Când mai multe persoane sunt responsabile pentru același lucru, de obicei nimeni nu e responsabil
Când responsabilitatea este distribuită între mai multe persoane, dispare disconfortul neîndeplinirii și sunt scăpate detalii relevante. Împărțirea unei responsabilități între mai multe persoane poate funcționa doar dacă există o persoană care are responsabilitatea integrală.
Am o întreagă comisie care participă la fiecare decizie pe care o am de luat. Un vizionar. Mai este și un executant precum mai sus. Un tip agresiv. Unul precaut. Unul înțelept, unul grăbit. Un copil și un om matur. Ș.a.m.d. Sunt zeci sau sute de părți ale mele care contribuie la fiecare decizie.
O barcă poate avea mai mulți vâslași. Însă există un singur pilot.
Așa că atunci când întreaga comisie stă la masă și are de luat o decizie, de obicei Partea A va spune “Să facem așa”. Partea B va zice “Nu, să facem așa”. Şi tot aşa.
Iar în acel moment președintele de comisie va analiza toate deciziile și va stabili împreună cu toți ce și cum se va întâmpla, asumându-și întreaga responsabilitate pentru acea decizie. Nu e vorba de disiplină aici. Nu de disciplină este nevoie, ci de abordare disciplinată. Astfel încât partea activă, energetică să poată face ce e de făcut, iar partea inteligentă să aibă un spațiu în care să-și exprime viziunea și valorile în care crede.
Poți îndeplini un singur angajament în acest moment
Porți cu tine mai multe angajamente pe care le ai de îndeplinit. Obiective, planuri, dorințe sau vise. Acasă la lucru, în afaceri, pe multiple planuri ale vieții. În subconștient ai o întreagă listă cu lucruri ce vrei să le relizezi. Doar că în momentul în care te încarci simultan cu mai mult de un angajament, vei ajunge la frustrare și anxietate. Se generează stres și apare oboseala.
Mintea lucrează optim atunci când realizează o singură sarcină. Încărcarea cu mai multe sarcini simultan va duce la distribuirea atenţiei și a energiei între ele.
Încearcă să scrii un raport și să asculți știrile în același timp. Raportul nu va fi de calitate, iar din știri nu vei absorbi toate informaţiile. După ce ai decis care îţi sunt prioritățile, abordează-le una după alta. Pe rând, nu deodată. Cel puțin daca este important să le faci bine. Citește și cartea “Zen to Done” a lui Leo Babauta pe acest subiect.
Ok, acestea sunt câteva lecții pe care le-am învățat din productivitatea personală. Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o tu?
Bun, multumiri. Mai ales ca este bine ancorat si in alte articole, la care se face trimitere pe parcursul lecturarii.
Succes
Ma bucur ca iti place, Alexandru. Sa lasi un mesaj si sa imi spui daca ti-a fost de folos.