Imagineaza-ti ca vreau sa iti vand plicul de mai sus.
E cel mai genial plic galben pe care l-ai vazut in viata ta. E facut manual, din hartie de cea mai buna calitate. A fost lasat sa se usuce natural, la lumina soarelui. A fost intors si pe o parte si pe alta din 5 in 5 minute pentru a avea o culoarea uniforma. Si costa doar 20 de lei! Il cumperi?
Esti sigur?
E o ocazie care ti se iveste o singura data in viata! Nu iti poate indeplini trei dorinte ca si pestisorul auriu, dar iti promit ca iti va pastra hartiile A4 in cea mai perfecta stare(daca nu cumva vrei sa-l trimiti undeva prin Posta Romana).
Il cumperi? Te intreb ultima data! 🙂
Ok. Nu-l vrei.
Dar daca ti-as spune ca in plic se afla o bancnota de 20 de euro? L-ai cumpara cu 20 de lei?
Eu cred ca raspunsul tau ar fi: Cate plicuri pot sa cumpar? le vreau pe toate! 🙂
E totul despre vanzari
Exemplul de mai sus l-am primit de la Lorand Soares Szasz la un workshop despre vanzari eficiente la care am participat.
Poate te intrebi cu ce te ajuta exemplul de mai sus pe tine.
Dupa cum spuneam intr-un review la Cum am devenit expert in vanzari(geniala carte!) totul in jur e vanzare. Chiar daca stii sau nu, chiar daca crezi sau nu, chiar daca vrei sau nu, tu vinzi in fiecare clipa.
In acest context, e bine sa tii minte 2 chestii foarte importante:
1. Cel mai important in procesul de vanzare, e cel care vinde, adica TU!
2. Poti sa vinzi ceva doar in momentul in care ai suficienta valoare perceptibila in ochii clientului!
Am ascultat recent multe carti audio despre vanzari si toate insistau pe aceasi chestie: Tu esti primul caruia trebuie sa ii vinzi! Fie ca vrei un job, fie ca vrei sa convingi tipa cu ochi albastrii sa te insoteasca la o intalnire, fie ca vrei sa obtii o reducere la sala de gimnastica, pentru a putea avea succes, in primul rand trebuie ca tu sa crezi ca meriti ceea ce ceri.
Adica trebuie sa iti vinzi tie prima data ideea ca tu esti destul de bun ca sa primesti ce ceri si abia apoi vei putea sa vinzi aceasta idee si celorlalti.
Ei acum vine adevarata problema. Nu poti vinde un plic gol cu 20 de lei decat de 2 ori!. Poti sa pacalesti pe cineva o data si sa mai primesti o sansa, dar la a doua abatere, increderea e pierduta pentru totdeauna.
Si-atunci “problema” e ca pentru a putea vinde plicul(pe tine!) trebuie sa il umpli cu 20 de euro!
Cum iti poti creste valoarea? Cum poti face ca tu sa valorezi azi mai mult ca ieri?
Te educi!
Metodele de educare sunt multe iar resursele si mai multe. De la training-uri, seminarii, workshop-uri, coaching, la carti, audio-book-uri, internship-uri, etc.
Educa-te, nu fii ignorant. Sa-ti dau un exemplu personal. Eu imi zic ca sunt programator intuitiv. Ce inseamna asta? inseamna ca am facut in liceu programare, iar acum sunt in stare sa fac analogii. Si cand vreau sa modific ceva la blog care-mi place, ma uit la altii si modific intuitiv codul html pana imi iasa ce vreau. Dar imi ia prea mult timp!
Acum 2 saptamani, m-am uitat la un curs introductiv de HTML si CSS si am invatat in 3 ore cat intuiam inainte in 20! :))
Educatie pe bani putini
Primesti un voucher de 10 lei cadou daca . Poti folosi acest voucher sa cumperi:
- .
In plus, pentru ca banii sa nu mai fie o problema, am inceput un proiect nou, cartidetop, in care vom publica zilnic reduceri si promotii la carti.
reduceri la carti care nu sunt in stoc..si la urmatorul articol poate ne spui ceva mai concret…nu “pune mana si citeste” ca asta “intuiesc” si eu ;))
Sunt si carti cu stoc epuizat, sunt si carti pe stoc. Oricum, chiar daca cartile nu sunt pe stoc poti face comanda, iar cand vor fi pe stoc iti vor fi livrate la pret redus.
Mie mi s-a parut fascinant exemplul cu plicul. Si poate e intuitiv, si totusi multi asteapta sa isi asume riscurile altii pentru ei si sa depuna altii efort pentru ei. Si ca sa-ti dau un exemplu, ce face un student care vrea sa se angajeze?
Vrea sa il ia cineva si sa-l invete de la zero, pe resursele lui, pe riscul lui(ca poate dupa ce acumulezi experienta vrei sa pleci). Varianta in care studentu invata pe cont propriu si vine cu un portofoliu, vine cu ceva palpabil nu prea e aleasa. Sau in care vine studentu si zice” eu am zero cunostiinte practice, sunt dispus sa lucrez gratuit pana cand voi acumula destula experienta sa fiu platit”.
O sa ma gandesc si la ceva mai concret, desi daca ai invata ideea principala, cred ca ai intui singur care sunt urmatorii pasi. Dar a invata inseamna a-ti schimba comportamentul. Avea Osho o metafora frumoasa, si zicea” Daca tii in mana pietre si crezi ca sunt diamante, eu nu o sa-ti zic sa le arunci. O sa-ti zic doar uita-te ce ai in mana. Cand o sa vezi ca sunt diamante, o sa le dai drumul din mana fara niciun efort”
Cred ca provocarea principala e aceea de a trece de la o atitudine de victima la una de responsabil. De a realiza ca tu esti singurul responsabil de a-ti mari valoarea.
Dar o sa vin cu ceva mai concret. Mersi de feedback
M-am luat cu vorba si m-am indepartat de subiect. Sa te intreb altfel.
Concret, ce vrei sa afli? 🙂
multumesc ptr raspuns..
Nu mi-ai raspuns la intrebare. Ce anume vrei sa dezvolt in continuare? Cum anume vrei sa te ajut? Ce vrei sa obtii?:)
am multe blocaje emotionale, convingeri negative, mai pe scurt o copilarie traumatizanta.. de altfel nici cu mentalitatea nu stau prea bine si am foarte multe ganduri negative de-a lungul zilei… de unde as putea sa incep sa ma dezvolt? multumesc!
Adrian, nenea Cristian “asta” te poate ajuta, este un mic zeu care da din codita si imprastie pozitivitate prin aer :))… Adrian, ai putea sa incepi sa faci ceea ce iti place, sa fugi prin lume, sa colorezi, sa calci in picioare si sa si astupi ceea ce este urat in viata ta si asta o poti face doar daca ai incredere in tine si iti vei repeta continuu ca TU POTI sa fii ceea ce vrei sa fii.
Foarte buna treaba cu educatia! In vanzari cred ca educatia este mult mai importanta decat in orice alt domeniu!
Interesant articolul.
Ideea este similara cu cea promovata de internet marketeri si anume pentru a avea ceva de oferit trebuie sa iti maresti continuu PVL (Personal Value Level) sau cum spun ai nostri manelisti autohtoni sa ai valoare :)) Glumesc!
Felicitari Cristian pentru articol si chiar m-ai facut curios in legatura cu, cartea “Cum am devenit expert in vanzari”.
Ia atitudine,
Ciprian
Sa o citesti si sa revii cu o parere despre ea 🙂