Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Cum sa iti schimbi obiceiurile vechi

Cel mai adesea am auzit că pentru a renunţa la un obicei vechi şi să instalezi unul nou în loc ai nevoie de o practică zilnică şi conştientă de minim 21 de zile. Alţii spun 30 de zile, alţii spun 44 de zile. De curând l-am auzit pe Robin Sharma spunând că cercetătorii britanici au ajuns la concluzia că e nevoie de o repetare conştientă şi consecventă a noului obicei timp de 66 de zile consecutive ca să se instaleze.

Cu toate acestea, sunt persoane care susţin că prin tehnici NLP se poate ajunge mult mai repede la rezultat – se poate ajunge instantaneu la rezultatul dorit sau cel mult prin exersarea timp de şapte zile a obiceiului nou cu tehnicile NLP.

Alţii susţin că este vorba doar de o decizie. Au luat decizia de a schimba obiceiul şi au făcut-o.

De exemplu, ca să fiu mai concretă o să vorbesc de renunţarea la obiceiul de a fi fumător.

Cunosc persoane care s-au lăsat de fumat imediat doar pentru că au promis, sau pentru că au spus ceva foarte urât despre ţigări. Cunosc o persoană care a renunţat la fumat în secunda în care a aflat că e însărcinată. Altele renunţă atunci când medicul le spune că mai au foarte puţin de trăit.

Cu toate acestea, cunosc foarte multe persoane care „se chinuiesc” ani de zile să renunţe la fumat. Sunt foarte multe femei care fumează şi în timpul sarcinii şi chiar şi după ce medicii le dau veşti foarte proaste legat de viaţa lor.

Sunt alţii care deşi aparent au adoptat un obicei nou, deodată, chiar după ani de zile revin la vechiul obicei.

Iată ce am citit într-una din zile în cartea „Paşi Uriaşi – Schimbări mici cu efecte mari. 365 de idei pentru autocontrol” a lui Anthony Robbins,:

„Întotdeauna m-am lăudat că am capacitatea de a produce schimbări de durată aproape în oricine. Şi totuşi, într-o zi am avut un şoc, în momentul când un tip pe care-l ajutasem cu mulţi ani în urmă să se lase de fumat a scos din buzunar un pachet de ţigări şi mi-a zis:

– Ai dat greş!
– Ce vrei să spui?, am întrebat curios să aflu ce s-a întâmplat.
– După întâlnirile noastre n-am mai fumat doi ani şi jumătate. Şi apoi, într-o zi, când eram foarte stresat, mi-am aprins o ţigară şi de atunci fumez iar. Este vina ta. Nu m-ai programat cum trebuie.”

De ce unele persoane pot renunţa imediat la un obicei dăunător, în timp ce altele se chinuiesc ani de zile să o facă?

De ce anumite persoane se întorc la obiceiuri vechi, chiar după ani de la renunţare?

De ce unele persoane reuşesc să implementeze imediat un obicei nou şi altele nu?

Unele persoane au o capacitate mai mare de a fi disciplinate şi dacă şi-au propus să schimbe ceva, pur şi simplu o fac. Alte persoane au o capacitate mai redusă de a fi disciplinate pe un obicei nou sau pe implementarea unuia.

În plus, dacă practicarea obiceiului nou se face pentru că „aşa trebuie”, sau pentru că „a spus cutare persoană…” s-ar putea ca persoana să facă activităţile necesare. Dar, la fel de bine, după ce trece perioada cunoscuta de implementare să revină la obiceiul vechi şi să poată spune: „la mine nu funcţionează”.

Nu pot să fiu disciplinat

Mulţi dintre noi spunem că nu ne putem disciplina, mai ales când vine vorba de schimbare şi de aducerea de noi obiceiuri în viaţa noastră.

Cu toate acestea, mulţi dintre cei ce spun că nu sunt disciplinaţi, de fapt sunt foarte disciplinaţi, numai că pe menţinerea obiceiurilor vechi şi păguboase.

Inclusiv eu am spus că nu pot să fiu disciplinată. Am auzit adesea că  pentru a te disciplina e nevoie să mănânci zilnic un măr. Mult timp mi-am zis că nu mă pot disciplina, până am realizat că de fapt, atunci când mă interesează ceva anume pot foarte rapid să schimb macazul şi să fiu foarte disciplinată şi consecventă.

Acum însă, o să te supun unui exerciţiu de imaginaţie, ca să te ajut să înţelegi mai bine ce vreau să spun.

Imaginează-ţi că eşti grav bolnav. Ai nişte dureri îngrozitoare de … (ce vrei tu) şi abia te mai ţii pe picioare şi mergi la medic. Iar medicul îţi prescrie vreo cinci tipuri de medicamente pe care să le iei după cum urmează:

  1. primul medicament – câte o tabletă din şase în şase ore
  2. al doilea medicament – de trei ori pe zi
  3. al treilea medicament – de două ori pe zi
  4. al patrulea medicament – odată pe zi şi
  5. al cincilea medicament – o dată pe săptămână

Ce faci? Te plângi medicului că nu eşti prea disciplinat? Sau când ajungi acasă îţi faci un tabel cum să iei pastilele respective? Sau renunţi la ele?

Cred că depinde de cât de mult vrei să scapi de durere (e posibil să-ţi şi placă pentru că aşa eşti în centrul atenţiei).

Personal cred că te vei duce acasă şi îţi vei face acel tabel şi devii disciplinat instantaneu. De ce?

Pentru că eşti foarte motivat să scapi de durere.

Dar după ce durerea încetează, cât mai eşti de disciplinat să continui tratamentul sau să faci mişcare sau să iei suplimente … sau orice te-ar ajuta să-ţi păstrezi starea de bine?

Depinde de cât de mult te-a speriat durerea şi cât de tare vrei să scapi de ea pentru totdeauna.

Vezi tu, sunt cercetări care spun că mai bine de 60% din populaţie este motivată ca să scape de durere şi mai puţin de 40% din populaţie este motivată pentru a se bucura.

Prin urmare, motivaţia este cea care te determină să îţi schimbi un obicei vechi şi păgubos şi să-l înlocuieşti cu unul nou şi benefic. În spatele fiecărei acţiuni stă motivaţia.

Cum ar fi recomandat să procedezi?

  1. identifică ce te motivează, dorinţa de a scăpa de durere sau de a te apropia de bucurie, visul sau coşmarul, recompensa sau pedeapsa. Apoi găseşte-ţi acele aspecte care să te motiveze să faci schimbarea.
  2. gândeşte-te bine ce vrei şi de ce vrei să faci o schimbare. Vrei să schimbi ceva pentru că îţi doreşti cu disperare asta sau pentru că ai auzit că aşa ar trebui, că aşa e bine, că te-a îndrumat altcineva? Dacă motivaţia ta nu este una puternică şi intrinsecă vei fi, poate, motivat extrinsec şi superficial pentru care să nu ai atâta voinţă şi disciplină să lupţi.

Ar fi bine dacă ai răspunde de cel puţin cinci-zece ori la întrebarea DECE vreau asta? Şi fă o listă cu toate răspunsurile şi cu toate lucrurile pe care le vrei şi cu cele pe care nu le vrei. Fă liste cu consecinţele pozitive şi negative ale schimbării sau ale neschimbării. Şi care dintre ele contează cel mai mult pentru tine.

DE CE DA? (De ce să mă schimb?) DE CE NU? (Ce se întâmplă dacă nu mă schimb?)
1.

2.

3.

S-ar putea ca răspunsul corect la întrebarea „de ce vreau asta?” să apară dincolo de a cincea oară când te întrebi şi răspunzi. Şi apoi ia o decizie care să te ducă acolo unde doreşti.

E important ca decizia să fie a ta personală şi luată din motivele tale cele mai profunde.

Asta îmi aminteşte de o replică din filmul Piraţii din Caraibe – Blestemul Perlei Negre

„O decizie bună luată din motive greşite, poate fi o decizie greşită.”

  1. întrerupe tiparul negativ pe care-l ai. Poţi să faci asta fie printr-o decizie foarte puternică care să dea rezultate imediat, fie printr-un program de rutină prin care eşti consecvent să faci schimbări mici şi zilnice.
  2. Creează o alternativă care să te stimuleze.  Dacă eşti stimulat de durere, de fiecare dată când nu faci ce ţi-ai propus, te pedepseşti. Dacă eşti stimulat de plăcere sau recompensă, de fiecare dată când ai făcut acţiunea care să ducă la schimbare, te răsplăteşti.

Să ne imaginăm că ţi-ai propus să dai jos câteva kg şi să mergi la sală. Ca să te poţi verifica, îţi cauţi un aliat care să facă acelaşi lucru. Dar mai faci ceva în plus. Dacă nu te duci, stabileşti cu aliatul să-i dai 5 lei pentru fiecare absenţă.

Dacă te duci să te recompensezi cu 5 lei (sau cu ceva ce îţi place). Poate că odată s-ar putea să spui, „dacă nu mă duc, îi dau 5 lei lui X… mare scofală, pierd 5 lei.” Dar dacă vor fi mai multe zile în care nu te duci s-ar putea să constaţi că ai de scos din buzunar o sumă destul de mare sau foarte mare şi să te întrebi, „Da’ eu, în final pentru cine muncesc, să-i dau banii mei lui X?” şi vei fi motivat să te duci.

Dacă eşti motivat de recompensă şi de fiecare dată când te duci, te recompensezi şi cu fiecare recompensă pe care ţi-o acorzi îţi vei creşte şi dorinţa de a continua.

  1. perseverează. Dacă n-ai reuşit din prima nu-i nicio problemă. Poţi oricând să o iei de la capăt. Definiţia eşecului nu este că ai căzut, ci că nu te-ai mai ridicat. Atât timp cât nu te dai bătut, nu contează de câte ori o iei de la capăt. Vei avea la un moment dat forţa şi voinţa să continui, fără să te opreşti.
  2. verifică şi ţine evidenţa. Ce nu evaluezi, n-ai de unde să ştii dacă funcţionează. Poate că la un moment dat ai întrerupt acţiunile noului obicei pe care vrei să-l instalezi. Dacă nu ţii o evidenţă clară, s-ar putea să crezi că au fost doar câteva devieri, când e posibil să fi fost o perioadă foarte lungă. În momentul în care îţi faci o listă de verificare cu ce vrei să faci şi de fiecare dată când ai făcut ai bifat, la sfârşitul zilei ştii dacă ai făcut sau nu. La un moment dat, ştii dacă mai ai de lucru până intră pe pilot automat, sau deja a intrat în reflex.

FanaSunt Fănica Rarinca, de un an am înfiinţat blogul fanautodidact.ro şi scriu pe el pe diverse teme de dezvoltare personală. Până acum am publicat 102 de articole pe blog Sunt mămică de 11,5 luni, şi de meserie sunt profesor de geografie.

De 5 ani citesc cărţi de dezvoltare personală, merg la seminare, ascult CD-uri motivaţionale pentru că am vrut să fac o schimbare în viaţa mea şi a celorlalţi cu care intru în contact.

Poţi să te abonezi pe blogul meu http://fanautodidact.ro ocazie cu care poţi să descarci un ebook gratuit numit Aminteşte-ţi cum să fii fericit! cu 12 idei simple despre cum să trăieşti mai fericit.