2

Cum să-ți alegi principiile și regulile personale?

Dee Hock

Cum faci lucrurile pe care le faci, atunci când ești la cel mai bun nivel al tău?

Este o întrebare menită să verifice dacă respecți principiul “Concentrează-te pe propriile valori“.

Scrie pe o foaie de hârtie “Mă aflu la cel mai bun nivel al meu atunci când…” și continuă. Fii sigur că ești onest și că scrii doar adevărul.

Poți face același exercițiu împreună cu partenerul tău: “Suntem la nivelul cel mai bun al relației noastre atunci când…“. Sau în compania unde lucrezi “Suntem cei mai buni atunci când...”

Regulile și regulamentele tind să apară în momentele în care principiile și standardele nu sunt cunoscute sau nu avem încredere în ele. Când lumea acceptă și respectă principiile, poate avea libertatea de decizie și acțiune.

Nu mai este nevoie să te îngrădești (pe tine sau pe alții) când știi principiile de funcționare, te reprezintă și devin parte din tine.

Este valabil într-o relație: când ambii parteneri au acceptat principiile pe care funcționează relația lor, nu mai sunt necesare reguli restrictive.

Cine spală azi vasele?

E randul tău.

Ba nu, este rândul tău.

Atunci când ambii parteneri înțeleg că relația este o entitate în sine care îi cuprinde și e distinctă totuși de ei (și când sunt amândoi suficienți de maturi), nu mai e nevoie să stabilească cine și în ce zi spală vasele. Primează principiile pe care le-au stabilit ei pentru relația lor – respect reciproc, susținere reciprocă, etc. Nici măcar nu e nevoie să le pună în scris, există cupluri care au reușit să stabilească principiile relației fără a le rosti în cuvinte. Le simt.

Să ne gândim la o companie: Acționarii îi presează pe angajață să lucreze 24 de ore din 24 dacă se poate. De luni până duminică. Angajații inventează motive să plece mai repede: mama e bolnavă, cumnata a născut, etc. Sau se răzbună navigând pe internet, în detrimentul calității muncii pe care o prestează. Sau răspund nepăsător la solicitările clienților. Angajații capabili își găsesc alt loc de muncă și pleacă.

Principiile companiei nu sunt cunoscute de angajați, foarte probabil nici de acționari. Primii păcălesc compania prestând o muncă cât mai slabă calitativ, ceilalți încearcă să repare problemele de organizare și lipsa de principii prelungind programul angajaților. Ambele părți se păcălesc unii pe alții, la final compania este cea care pierde.

La fel este cu noi înșine: în loc să stabilim care ne sunt principiile ce ne reprezintă și să ni le asumăm, ne încorsetăm cu reguli. Atunci când nu suntem aliniați cu propriile valori, facem micromanagement cu reguli, consumând mult mai multă energie și resurse pe termen lung.

Dee Hock, fondatorul VISA, spunea cândva:

Principiile simple și cu scopuri clare duc la comportamente complexe și inteligente. Regulile și regulamentele complexe duc la comportamente simple și stupide.

Tu ți-ai stabilit principiile personale, sau te ghidezi după reguli?

sursa FOTO

Click Here to Leave a Comment Below 2 comments
Cristian Ciuberea - July 15, 2011

foarte interesant articolul. M-a amuzat cand am citit despre angajatii care mint, mi-a amintit de fostul coleg de apartament, care lucra la un call center si pentru ca era destul de bun il tot tineau peste program. Si ca sa nu stea peste program, tot timpul mintea ca ii trimite mama pachet, ca tre sa mearga la dentist, sau ca are un examen foarte important :))

din cauza situatiei in care a fost pus, chiar se gandea sa nu mai fie atat de eficient, sa stea mai mult pe net si sa piarda vremea, doar ca sa nu-l mai tina peste program(surprinzator, cei care nu faceau treaba, plecau la 17 acasa 🙂 )

Reply
Daniel - February 14, 2015

In consecinta principiile iti fac viata mai simpla si mai productiva.

Reply

Leave a Reply: