Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Exerciţii şi principii pentru stabilirea obiectivelor


Un studiu realizat de Universitatea Yale(între anii 1953-1973) a arătat că 97% din populaţie nu a scris niciodată propriile obiective pe hârtie. Lucrul interesant e că cei 3% dintre persoanele care au avut obiective scrise erau peste 20 de ani mai bogaţi decât toţi ceilalţi 97% la un loc.

Am găsit un exerciţiu interesant într-un material de-al lui Andy Szekely. El zice că dacă îţi stabileşti obiectivele în scris o singură dată, eşti dependent de starea în care le-ai scris.

În schimb, dacă îţi stabilieşti obiectivele în scris de mai multe ori, diversele stari în care te găsesti îţi permit să prioritizezi altfel şi să găseşti noi resurse pentru a duce la bun sfârşit acele obiective.

Exerciţiul presupune ca timp de 30 de zile să scrii cele mai importante 10 obiective din viaţa ta(sau pe o perioadă de un an), fără să te uiţi la ziua precendentă, pentru că te afli în altă stare şi în alt context. Când scrii în mod repetat, eşti în alta stare şi în acest fel, puzzle-ul se completează diferit.

Nu o să-ţi ia mai mult de 5-10 minute, dar cu toate astea s-ar putea să ai nevoie de ajutor. Când am aflat prima dată de exerciţiu eram foarte entuziasmat, dar deşi l-am început de 2 ori, nu l-am terminat niciodată. Acum il încep a treia oară :D. Dacă vrei să fii sigur că o să reuşeşti, îţi recomand să te foloseşti de provocarea de 30 de zile propusă de Adi.

Pentru a stabili corect obiectivele, ţine cont şi de aceste 7 principii fundamentale:

1. Formulează pozitiv obiectivele tale

Gândeşte-te la ce vrei, nu la ce vrei să eviţi. “Vreau să nu mai fiu gras”, “vreau să nu mai fiu sărac” şi “vreau să nu-mi pic examenele” nu sunt obiective formulate corect. În schimb “vreau să slabesc”, “vreau să fiu bogat” şi “vreau să-mi iau toate examenele” sunt obiective formulate corect şi care te vor încuraja să le atingi.

2. Crează obiective realiste şi motivante, nici prea mici nici prea mari

Ştii cum se mănâncă un elefant? bucată cu bucată!

E o greşeală să îţi stabileşti obiective prea mari, pentru că te-ar putea demotiva. Dacă tu nu eşti în stare să alergi 1 km, e puţin probabil că vei putea alerge 15 km dintr-o dată. Un scop mai realist ar fi să alergi 1 km. În acelaşi timp, obiectivele prea mici s-ar putea să nu te motiveze indeajuns. Dacă ţi-au dori o mărire de la salar de la 1000 la 1050, probabil că nu fi foarte motivat, având în vedere că mărirea nu ţi-ar aduce beneficii majore.

De asemenea, acordă-ţi libertate pentru a modifica obiectivele propuse ori de câte ori simţi că e nevoie. Scopul este să realizezi un obiectiv important pentru tine, nu să eşuezi cu un obiectiv magnific.

3. Stabileşte scopuri în care tu îţi influentezi în mod direct rezultatele de parcurs

Eşti singurul asupra căruia ai control. Eşti singurul pe care îl poţi schimba. A-ţi dori să iei nota 10 la examen, s-ar putea să nu fie un obiectiv formulat corect dacă nota e acodată subiectiv. În schimb, să-ţi doreşti să înveţi de nota 10, e altceva, pentru că e în controlul tău.

Începe fiecare obiectiv cu formularea “eu voi…” urmată de acţiunea pe care o vei face.

4. Stabileşte criterii de succes

Obiectivele sunt visuri cu termene limită.

O întrebare pe care ai putea să ţi-o pui e: “Cum voi ştii că sunt pe drumul cel bun?

În primul rând, obiectivele trebuie delimitate în timp prin stabilirea unui termen limită.

Apoi, trebuie să stabileşti cum vei monitoriza progresul. “Vreau să am mai mulţi bani” e un obiectiv prea ambiguu. Dacă vei primi de la bunici 10 lei pentru o îngheţată vei avea mai multi bani, dar îţi doreşti doar 10 lei?

În schimb, vreau să câştig 1000 de euro pe lună, e un obiectiv specific, pe care îl poţi măsura.

5. Fă inventarul resurselor: ce resurse ai nevoie?

Resursele pot fi interne(le ai deja) sau externe(le poţi obţine). Fă o listă cu resursele de care ai nevoie. Ca să îţi fie mai uşor, răspunde la întrebările:
Ce resurse am deja?
De ce resurse mai am nevoie?
Cum pot obţine mai mult ajutor?

6. Evaluează implicaţiile

Este nevoie de numai două lucruri pentru a realiza scopurile:
Decide exact ce anume vrei şi hotărăşte-te să plăteşti preţul… (Bunker Hunt)

Fiecare lucru are un cost. Costurile şi implicaţiile atingerii obiectivelor tale nu se referă numai la bani sau timp. Să zicem că vrei să iei nota 10 la examen. Asta ar putea presupune că pentru câteva zile va trebui să renunţi la ieşirile în club, iar asta ţi-ar afecta viaţa socială.

În alte cazuri costurile ar putea fi mai drastice. Trebuie să evaluezi corect costurile pentru a nu te trezi mai târziu că deşi ai obţinut ce vroiai, nu era ceea de ce aveai nevoie.

Un alt lucru de care trebuie să ţii cont sunt obstacolele peste care trebuie să treci pentru a-ţi atinge scopul. De exemplu, dacă vrei să alergi în fiecare zi câte un km, unul din obstacole ar fi că trebuie să te trezeşti de dimineaţă ca să ai timp. Un altul ar putea fi că n-ai echipament adecvat. Evaluează şi obstacolele pentru a fi pregătit.

7. Celebrează succesul

De fiecare dată când atingi un “checkpoint” sau atingi un obiectiv, sărbătoreşte. Asta te va motiva să mergi mai departe şi te va încuraja să atingi şi alte obiective. Ai putea chiar să-ţi faci un jurnal al succesului unde să treci fiecare reuşită.

Bonus: exerciţiu

Alegeţi unul din obiectivele la care ţii foarte mult. Închide ochii şi imagineazăţi că l-ai atins. Fii atent la ce vezi, ce simţi, ce auzi în jurul tău.

Acum, aflându-te în poziţia în care obiectivul e atins, ia o foaie de hârtie şi scrie 20 de idei despre cum ai atins acel obiectiv. Nu te opri până nu ai scris cel puţin 20 de idei!

O regulă de aur:

Poţi să realizezi tot ce-ţi doreşti în viaţă dacă ajuţi indeajuns oameni să realizeze ceea ce îşi doresc. Zig Ziglair