Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Incepe cu ce nu-ti place!

Brian Tracy - Incepe cu ce nu-ti place
Incepe cu ce nu-ti place e o carte care te ajută să-ţi organizezi mai bine timpul şi să duci la bun sfârşit sarcinile pe care le ai de făcut.

De mulţi ani lumea zice că dacă mâncăm o broască vie dis de dimineaţă, vom putea să ne petrecem restul zilei cu satisfacţia că acela e, probabil, cel mai rău lucru care ni se va întâmpla cât e ziua de lungă.

“Broasca” noastră e sarcina cea mai mare, cea mai importantă, cea care are cele mai mari reuşite de a fi amânată la nesfârşit şi care ajunge să te domine, iar pentru ca o amâni s-ar putea să iasă mai rau. Brian Tracy ne prezintă 21 de solutii care să ne ajute să nu mai amânăm şi să realizăm cât mai multe din lucrurile pe care le dorim.

Fiecare soluţie e prezentată în 3-4 pagini, lectura fiind uşoară. Pe scurt, cele 21 de soluţii propuse de el sunt:

1. Pregăteşte-ţi terenul: Hotărăşte-te ce vrei. Claritatea este esenţială. Înainte de a începe, notează-ţi ţelurile şi obiectivele pe o foaie de hârtie.

2. Plănuieşte-ţi din vreme fiecare zi: Gândeşte pe hârtie. Cu fiecare minut pe care-l petreci planificând, poţi câştiga cinci sau zece minute în execuţie.

3. Aplică Regula 80/20 în tot ceea ce faci: Douăzeci la sută din activităţile tale vor fi responsabile pentru optzeci la sută din rezultatele pe care le obţii. Asigură-te că eforturile tale sunt întotdeauna concentrate pe acele 20 de procente de vârf.

4. Ţine seama de consecinţe: Sarcinile şi priorităţile tale cele mai importante sunt cele care au cele mai grave consecinţe, fie ele pozitive sau negative, în viaţa şi munca ta. Concentrează-te pe aceastea mai presus de orice altceva.

5. Aplică în permanenţă Metoda ABCDE: Înainte de a începe să te ocupi de o listă de sarcini, acordă-ţi un răgaz de câteva minute pentru a le organiza după valoare şi prioritate, astfel încât să fii sigur că te vei ocupa de activităţile tale cele mai importante.

6. Concentrează-te asupra ariilor cu rezultate-cheie: Identifică şi stabileşte care sunt rezultatele pe care este absolut necesar să le obţii pentru a-ţi îndeplini munca aşa cum trebuie, şi apoi ocupă-te de ele toată ziua.

7. Respectă Legea Eficienţei Obligatorii: Nu ai niciodată suficient timp pentru tot ce trebuie să faci, dar se găseşte întotdeauna suficient timp să te ocupi de lucrurile cele mai importante. Care să fie acestea?

8. Pregăteşte-te în cele mai mici detalii înainte de a începe: Planificarea potrivită previne “performanţa” proastă.

9. Fă-ţi temele: Cu cât devii mai bine informat şi mai priceput în sarcinile tale esenţiale, cu atât mai repede începi să te ocupi de ele şi cu atât mai repede le definitivezi.

10. Acţionează-ţi talentele speciale: Stabileşte cu foarte exactitate care sunt domeniile în care eşti foarte bun sau ai putea fi foarte bun şi străduieşte-te să împlineşti acele lucruri concrete foarte bine.

11. Află ce te împiedică: Stabileşte care-ţi sunt punctele slabe sau piedicile de natură internă sau externă, care impun rapiditatea cu care-ţi împlineşti cele mai importante ţeluri şi concentrează-ţi forţele pe înlăturarea lor.

12. “De la un butoi la altul”: Pentru a realiza sarcina cea mai mare şi mai complicată nu e nevoie decât s-o abordezi etapă cu etapă.

13. Asumă-ţi responsabilitatea: Imaginează-ţi că trebuie să pleci din oraş pentru o lună şi munceşte ca şi cum ar trebui să-ţi închei toate sarcinile majore înainte de a pleca.

14. Foloseşte-te la maximum forţa personală: Identifică-ţi perioadele de maximă energie mentală şi fizică de pe toată durata unei zile şi structurează-ţi sarcinile cele mai importante şi mai obositoare în jurul acestor intervale. Odihneşte-te cât mai mult ca apoi să dai maximum de performanţă.

15. Mobilizează-te şi treci la fapte: Fii propriul tău antrenor. Caută binele din orice situaţie. Concentrează-te asupra soluţiei mai degrabă decât asupra problemei. Păstrează-ţi mereu optimismul şi atitudinea constructivă.

16. Grăbeşte-te încet: Întrucât nu poţi să le faci pe toate, trebuie să înveţi să amâni cu bună ştiinţă acele sarcini care au o valoare nesemnificativă, astfel încât să ai suficient timp pentru a te ocupa de acele puţine lucruri care contează cu adevărat.

17. Rezolvă mai întâi sarcina cea mai grea: Începe fiecare zi cu sarcina cea mai dificilă, acea sarcină care-ţi poate aduce cele mai mari beneficii, ţie şi muncii tale, şi impune-ţi să te ocupi de ea până la definitivare.

18. Porţionează-ţi sarcina: Împarte sarcinile cele mai complexe în bucăţi de mici dimensiuni şi apoi rezolvă mai întâi o mică porţiune din sarcină pentru a te mobiliza.

19. Împarte-ţi timpul în bucăţi: Organizează-ţi ziua în intervale mari, în care să te poţi concentra perioade prelungite de timp asupra celor mai importante sarcini.

20. Fii tot timpul activ: Fă-ţi un obicei din a te mişca cu rapiditate înspre finalizarea sarcinilor cheie. Fă-te cunoscut ca fiind genul de persoană care rezolvă lucrurile repede şi bine.

21. Acordă exclusivitate fiecărei sarcini: Stabileşte priorităţi clare, apucă-te imediat de sarcina cea mai importantă şi apoi lucrează fără să te opreşti până ce-ţi termini treaba în totalitate. Acesta este secretul real al performanţei de vârf şi al unui maximum de productivitate personală.

Cartea e perfectă pentru cei care au o problemă cu managementul timpului şi indeplinirea sarcinilor de zi cu zi şi o recomand cu căldură.


Autor&titlu: Brian Tracy, Începe cu ce nu-ţi place

Editura: Curtea Veche