Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Învinge depresia!

Săptămâna trecută, am primit următorul mail din partea unui cititor TopHabits:

Salutari intregii echipe TopHabits,va citesc de ceva vreme si mereu veniti in fata cu cate ceva interesant,imi plac articolele voastre si mereu invat lucruri noi .Din pacate acum e un moment mai prost pentru mine din punct de vedere mental ,ma tot lupt de cateva zile cu un soi de depresie ,suparare nici nu stiu cum sa ii spun…simt ca ma copleseste viata,ca toate vin buluc peste mine si ca nu am energia necesara sa merg inainte asa ca va rog frumos recomanda-ti-mi niste articole,metode testate de voi care sa ma scoata din starea asta .Totul se leaga intr-un fel de faptul ca nu sunt angajat, practic imi vad toate trairile prin prisma angajarii : daca o sa ma angajez o sa fiu super tare , daca nu super naspa si stiu ca viata merge inainte si fara un job care poate veni intr-o luna sau nu (va spun asta in ideea ca poate a trecut si cineva din echipa prin situatia mea) ….sper sa ma ajutati cu ceva articole ca tare neproductiva mai e starea asta.

Când te copleşeşte viaţa

Motivul pentru care nu i-am răspuns cititorului nostru a fost că şi eu am trecut exact prin aceeaşi perioadă de apăsare. Şi a descris această perioadă atât de bine, încât aveam impresia că eu am scris acel mail. Ar fi fost ipocrit din partea mea să-i răspund când nici eu n-am ştiut la momentul respectiv cum să trec peste. Pe scurt, această perioadă s-a caracterizat prin:

  • lipsa de chef. Deşi aveam timp şi eram odihnit, nu aveam nici o tragere de inimă să mă ridic din pat şi să-mi fac treburile zilnice. Şi nu vorbesc doar de lucrurile obligatorii(job, şcoală), ci şi de cele care îmi făceau plăcere odată(inclusiv TopHabits)
  • un sentiment de dezorientare. Lucrul cel mai neplăcut era că nu ştiam sursa depresiei mele. În principiu, ar trebui să fie simplu: identifici sursa problemelor, o rezolvi şi paf gata. Însă ce te faci când nu ştii de unde vin problemele tale?
  • sentiment de apăsare. Aveam mereu impresia că eram apăsat de ceva, că o grămadă de lucruri vin în direcţia mea precum nişte săgeţi şi nu mai eram în stare să mă apăr.

Cum să treci peste

Am privit mail-ul cititorului nostru ca o provocare. Vroiam să trec de această perioadă şi să împărtăşesc mai departe. Înainte de începe, trei lucruri trebuie să le ştii:

1. e perfect normal să treci prin aşa ceva. Nu e prima oară când trec prin asta şi sunt sigur că nu va fi nici ultima. Biologic, e imposibil să fii în al 9-lea cer 24 din 24. Îmi spunea o prietenă odată “hei, aş vrea să fiu Andrei Boar. Pun pariu că eşti tot timpul motivat şi cu poftă de viaţă”. Complet neadevărat. Am o groază de momente proaste. Am şi eu eşecuri, zile gri, gânduri negre şi întrebări care mă macină. Doar pentru că sunt Project Manager la TopHabits şi am pornit motivant.ro nu înseamnă că am o viaţă perfectă. Iar autorii motivaţionali care-ţi înşiră nişte sfaturi prin care îţi garantează fericirea veşnică sunt nişte dobitoci.

2. articolele te ajută, dar nu fac treaba în locul tău. Articolul de faţă e mişto, doar e scris de mine, însă dacă îl citeşti şi nu faci nimic e degeaba. Tu eşti singurul în stare să-ţi modifici starea în care te afli.

3. o să treacă. În cele din urmă o să treacă. Chiar dacă nu faci nimic, te vei trezi într-o zi cu o poftă de viaţă ca şi cum bateriile de tristeţe ţi s-ar fi terminat. Şi e important să ştii lucrul ăsta în timp ce suferi ca să nu te gândeşti cumva “of, viaţa mea nu mai are rost, nu voi mai fi niciodată fericit”.

Însă dacă aştepţi să treacă, va dura ceva vreme. Iar tu nu vrei asta, pentru că mâine ai ceva de făcut şi nu vrei să te afli în aceeaşi stare cacao. Deci, cum să accelerezi procesul acesta de revenire:

1. Opreşte-te o clipă. Încetează să pentru o zi să mai trăieşti în rutină. Ai nevoie de un moment de respiro. Ştiu că n-aş trebui să scriu asta pe un blog de dezvoltare personală, însă eu am ieşit o noapte cu prietenii, am băut câtă bere mi-a poftit inima şi am dansat până la 6 dimineaţa. Iar la 9 am ajuns în cămin zâmbind la amintirile nopţii trecute: gagica faină cu care am dansat aproape toată noaptea, unguroaica ce era pasionată de How I Met Your Mother, câinele ce ne-a însoţit prin tot centrul Clujul până la taxi şi alte lucruri ce nu trebuie scrise :). Ieşi afară şi distrează-te: uneori viaţa se încăpăţânează să-ţi arate că e frumoasă.

2. Ascultă muzica ta preferată. Acum câteva zile am avut o provocare pe Daily Challenge: să-mi încep ziua cu muzica mea preferată. Colegii dormeau, mi-am pus căştile şi-am dat un click aici. N-am ajuns la jumătatea listei şi deja mă simţeam în stare de orice. Ideea e să-ţi începi ziua cu ceva ce-ţi place. Iar ascultatul pieselor tale preferate nu implică niciun efort. Încearcă-l 🙂

3. Râzi. Ok, poate n-ai motive de râs, însă seriale de comedie sunt destule. Am petrecut câteva ore uitându-mă la How I Met Your Mother, The Big Bang Theory şi Two and a Half Men râzând cu poftă. Te poţi oricând apuca de un serial de comedie. Şi e plăcut să stai cu o doză de bere în mână şi să te uiţi la o comedie. Ştiu că nu-i productiv, însă vine un moment în viaţă în care laşi productivitatea deoparte ca să faci uz de dreptul de a nu face nimic.

4. Don’t give a fuck.

5. Petrece timp timp cu prietenii tăi. De când n-ai mai ieşit cu prietenii tăi să discuţi nimicuri cu ei?

Acum cu şcoala nu prea mai avem timp să ne vedem ca-n zilele bune, însă sunt zile când ne sincronizăm, ne întâlnim la unul din noi, bem un vin, jucăm poker şi râdem de una alta. Deşi nu pare pare lucru, are un efect extraordinar asupra ta.

6. Renunţă la lucrurile inutile. Un exemplu în cazul meu a fost diminuarea activităţii online. Eram abonat prin RSS la vreo 200 de bloguri, urmăream pe Twitter alţi oameni care-mi plac, plus alte statusuri pe Facebook. Nu era mare lucru, însă zi de zi consumam o grămadă de informaţie inutilă – lucru solicitant la un moment dat. RSS Reader? Am renunţat la el. Iar pe Facebook şi Twitter nu mai intru aproape deloc. Şi simt acest lucru într-un mod benefic: am o claritate şi un focus mult mai mari decât înainte.

Cam astea sunt lucrurile pe care le-am făcut deocamdată ca să ies din acea stare incofortabilă. Alte sugestii:

7. Practică recunoştinţa.

8. Citeşte o carte care te va ajuta.

9. Uită-te la nişte clipuri motivaţionale.

10. Apreciază-te. Nu mai fii atât de dur cu tine însuţi. De ce să urăşti persoana cu care îţi petreci majoritatea timpului? Nu eşti un robot, eşti o persoană umană. Faci greşeli, învaţă din greşeli, dar nu te judeca prea mult.

Sper că ţi-am fost de ajutor bunul meu cititor. Iar dacă mai sunt alţi cititori care au trecut printr-o perioadă de angoasă, îi rog să lase un comentariu cu alte trucuri de a depăşi depresia.

sursa FOTO