12

Învinge depresia!

Săptămâna trecută, am primit următorul mail din partea unui cititor TopHabits:

Salutari intregii echipe TopHabits,va citesc de ceva vreme si mereu veniti in fata cu cate ceva interesant,imi plac articolele voastre si mereu invat lucruri noi .Din pacate acum e un moment mai prost pentru mine din punct de vedere mental ,ma tot lupt de cateva zile cu un soi de depresie ,suparare nici nu stiu cum sa ii spun…simt ca ma copleseste viata,ca toate vin buluc peste mine si ca nu am energia necesara sa merg inainte asa ca va rog frumos recomanda-ti-mi niste articole,metode testate de voi care sa ma scoata din starea asta .Totul se leaga intr-un fel de faptul ca nu sunt angajat, practic imi vad toate trairile prin prisma angajarii : daca o sa ma angajez o sa fiu super tare , daca nu super naspa si stiu ca viata merge inainte si fara un job care poate veni intr-o luna sau nu (va spun asta in ideea ca poate a trecut si cineva din echipa prin situatia mea) ….sper sa ma ajutati cu ceva articole ca tare neproductiva mai e starea asta.

Când te copleşeşte viaţa

Motivul pentru care nu i-am răspuns cititorului nostru a fost că şi eu am trecut exact prin aceeaşi perioadă de apăsare. Şi a descris această perioadă atât de bine, încât aveam impresia că eu am scris acel mail. Ar fi fost ipocrit din partea mea să-i răspund când nici eu n-am ştiut la momentul respectiv cum să trec peste. Pe scurt, această perioadă s-a caracterizat prin:

  • lipsa de chef. Deşi aveam timp şi eram odihnit, nu aveam nici o tragere de inimă să mă ridic din pat şi să-mi fac treburile zilnice. Şi nu vorbesc doar de lucrurile obligatorii(job, şcoală), ci şi de cele care îmi făceau plăcere odată(inclusiv TopHabits)
  • un sentiment de dezorientare. Lucrul cel mai neplăcut era că nu ştiam sursa depresiei mele. În principiu, ar trebui să fie simplu: identifici sursa problemelor, o rezolvi şi paf gata. Însă ce te faci când nu ştii de unde vin problemele tale?
  • sentiment de apăsare. Aveam mereu impresia că eram apăsat de ceva, că o grămadă de lucruri vin în direcţia mea precum nişte săgeţi şi nu mai eram în stare să mă apăr.

Cum să treci peste

Am privit mail-ul cititorului nostru ca o provocare. Vroiam să trec de această perioadă şi să împărtăşesc mai departe. Înainte de începe, trei lucruri trebuie să le ştii:

1. e perfect normal să treci prin aşa ceva. Nu e prima oară când trec prin asta şi sunt sigur că nu va fi nici ultima. Biologic, e imposibil să fii în al 9-lea cer 24 din 24. Îmi spunea o prietenă odată “hei, aş vrea să fiu Andrei Boar. Pun pariu că eşti tot timpul motivat şi cu poftă de viaţă”. Complet neadevărat. Am o groază de momente proaste. Am şi eu eşecuri, zile gri, gânduri negre şi întrebări care mă macină. Doar pentru că sunt Project Manager la TopHabits şi am pornit motivant.ro nu înseamnă că am o viaţă perfectă. Iar autorii motivaţionali care-ţi înşiră nişte sfaturi prin care îţi garantează fericirea veşnică sunt nişte dobitoci.

2. articolele te ajută, dar nu fac treaba în locul tău. Articolul de faţă e mişto, doar e scris de mine, însă dacă îl citeşti şi nu faci nimic e degeaba. Tu eşti singurul în stare să-ţi modifici starea în care te afli.

3. o să treacă. În cele din urmă o să treacă. Chiar dacă nu faci nimic, te vei trezi într-o zi cu o poftă de viaţă ca şi cum bateriile de tristeţe ţi s-ar fi terminat. Şi e important să ştii lucrul ăsta în timp ce suferi ca să nu te gândeşti cumva “of, viaţa mea nu mai are rost, nu voi mai fi niciodată fericit”.

Însă dacă aştepţi să treacă, va dura ceva vreme. Iar tu nu vrei asta, pentru că mâine ai ceva de făcut şi nu vrei să te afli în aceeaşi stare cacao. Deci, cum să accelerezi procesul acesta de revenire:

1. Opreşte-te o clipă. Încetează să pentru o zi să mai trăieşti în rutină. Ai nevoie de un moment de respiro. Ştiu că n-aş trebui să scriu asta pe un blog de dezvoltare personală, însă eu am ieşit o noapte cu prietenii, am băut câtă bere mi-a poftit inima şi am dansat până la 6 dimineaţa. Iar la 9 am ajuns în cămin zâmbind la amintirile nopţii trecute: gagica faină cu care am dansat aproape toată noaptea, unguroaica ce era pasionată de How I Met Your Mother, câinele ce ne-a însoţit prin tot centrul Clujul până la taxi şi alte lucruri ce nu trebuie scrise :). Ieşi afară şi distrează-te: uneori viaţa se încăpăţânează să-ţi arate că e frumoasă.

2. Ascultă muzica ta preferată. Acum câteva zile am avut o provocare pe Daily Challenge: să-mi încep ziua cu muzica mea preferată. Colegii dormeau, mi-am pus căştile şi-am dat un click aici. N-am ajuns la jumătatea listei şi deja mă simţeam în stare de orice. Ideea e să-ţi începi ziua cu ceva ce-ţi place. Iar ascultatul pieselor tale preferate nu implică niciun efort. Încearcă-l 🙂

3. Râzi. Ok, poate n-ai motive de râs, însă seriale de comedie sunt destule. Am petrecut câteva ore uitându-mă la How I Met Your Mother, The Big Bang Theory şi Two and a Half Men râzând cu poftă. Te poţi oricând apuca de un serial de comedie. Şi e plăcut să stai cu o doză de bere în mână şi să te uiţi la o comedie. Ştiu că nu-i productiv, însă vine un moment în viaţă în care laşi productivitatea deoparte ca să faci uz de dreptul de a nu face nimic.

4. Don’t give a fuck.

5. Petrece timp timp cu prietenii tăi. De când n-ai mai ieşit cu prietenii tăi să discuţi nimicuri cu ei?

Acum cu şcoala nu prea mai avem timp să ne vedem ca-n zilele bune, însă sunt zile când ne sincronizăm, ne întâlnim la unul din noi, bem un vin, jucăm poker şi râdem de una alta. Deşi nu pare pare lucru, are un efect extraordinar asupra ta.

6. Renunţă la lucrurile inutile. Un exemplu în cazul meu a fost diminuarea activităţii online. Eram abonat prin RSS la vreo 200 de bloguri, urmăream pe Twitter alţi oameni care-mi plac, plus alte statusuri pe Facebook. Nu era mare lucru, însă zi de zi consumam o grămadă de informaţie inutilă – lucru solicitant la un moment dat. RSS Reader? Am renunţat la el. Iar pe Facebook şi Twitter nu mai intru aproape deloc. Şi simt acest lucru într-un mod benefic: am o claritate şi un focus mult mai mari decât înainte.

Cam astea sunt lucrurile pe care le-am făcut deocamdată ca să ies din acea stare incofortabilă. Alte sugestii:

7. Practică recunoştinţa.

8. Citeşte o carte care te va ajuta.

9. Uită-te la nişte clipuri motivaţionale.

10. Apreciază-te. Nu mai fii atât de dur cu tine însuţi. De ce să urăşti persoana cu care îţi petreci majoritatea timpului? Nu eşti un robot, eşti o persoană umană. Faci greşeli, învaţă din greşeli, dar nu te judeca prea mult.

Sper că ţi-am fost de ajutor bunul meu cititor. Iar dacă mai sunt alţi cititori care au trecut printr-o perioadă de angoasă, îi rog să lase un comentariu cu alte trucuri de a depăşi depresia.

sursa FOTO

Andrei Boar
 

Click Here to Leave a Comment Below 12 comments
Arabella - March 7, 2011

Adaug:
1. Dormi, insa un somn de calitate!
2. Viseaza, insa vise de calitate 😉 Adica seteaza-ti obiective, planuieste.
Cum ai vrea sa arate viata ta? Cum o sa fi atunci cand o sa …? Si asa cum vrei tu sa fi atunci cand o sa … asa te rog sa incepi sa te simti din momentul in care ai terminat de scris “cum o sa fiu cand o sa …”.
3. Scrie. Asa cum le-ai scris lor despre starea ta, scrie-ti tie cat de minunat esti. Da, scrie-ti un mail, o scrisoare, despre calitatile tale, despre reusitele tale, felicita-te pentru tot.
4. Reciteste 😉

Reply
Vio - March 7, 2011

Da , m-ai ajutat Andrei …mersi pentru efortul depus pentru a scrie ceva care cred eu ca ajuta si pe altii , nu doar pe mine .In prima faza ,m-am gandit ca nu o sa raspundeti (era de inteles sunteti ocupati aveti altele pe cap) dar uite ca ati facut-o si acest lucru nu poate decat sa ma bucure.
Ma bucur ca intr-un fel eu mi-am identificat sursa problemei ,ceea ce genera starea de anguoasa (ca am trecut mai greu peste e partea a doua 😀 ) pana la urma asa-i trece ,doar ca e bine sa treaca mai repede si sa fii iar productiv si vesel .
Cred ca cel mai mult m-a ajutat exact ideea ca nu sunt singur ,ca si altii trec prin starea asta …e sentimentul acela cum ca nu te intelege nimeni pentru ca nimeni nu a mai trecut prin asta (ceea ce e total gresit )
Pe viitor o sa pun in practica sfaturile tale si ale celorlalti useri care vor veni cu idei
Singura chestia care as adauga-o ,care m-a si ajutat sa trec peste starea asta :
1. Fa ceva care sa te oboseasca fizic ,mie imi place sa joc ping pong,biliard sau darts cand am stari de genul pentru ca intr-un fel ma descarc pe mingiile alea ,le transfer lor energia mea negativa

@Arabella sfatul cu dormitul e bun dar ce faci cand nu te poti odihni cum trebuie, cand nici in serile respective nu aveam parte de un somn linistitor ? Inca ceva legat de sfatul cu scrisul , in cazul meu se intampla urmatoarea chestie cand sunt setat pe chestiile negative pai numai pe alea le vad , imi e greu in momentele acelea sa imi vad realizarile,calitatile si lucrurile pozitive exact pentru ca sunt axat pe chestiile negative ….ai ceva sugestii in directia asta 😀 ?

@ Tophabits va multumesc pentru articolele bune , pentru suportul pe care mi l-ati oferit si va doresc toate cele bune

Reply
Arabella - March 7, 2011

OK… am mai aflat niste informatii …
Dupa 3 triple de 19 consecutive cu siguranta nu mai vezi tu numai partile tale negative 😛 Ceea ce vreau sa spun e ca iti dai singur solutiile. Mergi si-ti descarca energia negativa in sageti, mingi, bile, joaca pana la epuizare si-apoi vei dormi linistit 😉 (asta dupa ce ti-ai iesit din rutina si petreci timp cu prietenii tai, cum spunea Andrei in articol)
Cat despre scris … Poti incepe sa scri exact ceea ce simti tu in momentul ala, ca nu esti bun de nimic, ca nu sti sa faci nimic, ca nu poti iesi din depresie, ca nu gasesti loc de munca, etc … Apoi pentru fiecare afirmatie ce ai scris-o, pune-i opusul si-atunci o sa-l gasesti pe acel Vio care stie de toate, care poate de toate, care iese din depresie, care gaseste un loc de munca, etc. 😉 Oh, si daca ai chef, poti sa faci un fel de ritual (asta am citit-o undeva): sa dai foc la hartia pe care ai scris lucrurile negative, iar odata cu distrugerea hartiei dispare si depresia ta (cica)
Mie mi se pare ca ti-ai cam revenit 😉 Te felicit.
Si eu multumesc TopHabits pentru articole!

Reply
Mihaela Radulescu - March 14, 2011

“6. Renunţă la lucrurile inutile. Un exemplu în cazul meu a fost diminuarea activităţii online. Eram abonat prin RSS la vreo 200 de bloguri, urmăream pe Twitter alţi oameni care-mi plac, plus alte statusuri pe Facebook. Nu era mare lucru, însă zi de zi consumam o grămadă de informaţie inutilă – lucru solicitant la un moment dat. RSS Reader? Am renunţat la el. Iar pe Facebook şi Twitter nu mai intru aproape deloc. Şi simt acest lucru într-un mod benefic: am o claritate şi un focus mult mai mari decât înainte.”

Deci ,tu imi spui sa nu mai urmaresc activitatile de pe pag.care imi plac ,eu care tocmai ma abonasem la blogul vostru, offff
Le selectezi ,nu renunti la tot ,asa invatam .
Eu ma relaxez dupa cateva zile de promovare ,citind ce mai fac alti omuleti ,asa mai imi ies la iveala unele chestii care uneori le stii dar sunt bagate undeva in fundul mintii,sau invat unele noi.
Iar cand gasesc omuleti ca voi ,care scriu pe inteles ,este si mai relaxant si incep o saptamana cu spor .

Succes in tot ceea ce faci !

Reply
Monica Tarţa - April 7, 2011

Mi-a plăcut foarte mult cum ai scris prima parte, dar a doua mi se pare puţin pe lângă. Adică dacă tot ai ajuns într-o depresie, poţi clarifica ce anume te-a adus acolo şi ce anume îţi lipseşte, ce ai vrea să fie diferit, cum ai vrea să fie viaţa ta. Altfel, parcă tratezi simptomele în loc de cauză.

Reply
Andrei Boar - April 8, 2011

@Monica Aşa cum spuneam în cazul meu “Lucrul cel mai neplăcut era că nu ştiam sursa depresiei mele” şi chiar dacă aş fi ştiut, sincer, nu pot şi nu vreau să-mi fac planuri cum să ies din ceva când sunt la pământ. Mă ridic tratând simptomele, iar când capăt puţină forţă atunci pot să încep să trec la treabă tratând cauza 🙂

Reply
Monica Tarţa - April 8, 2011

Da, sunt de acord cu ambele puncte de vedere. Dar este mai puţin probabil să-ţi cauţi sursa depresiei anterioare odată ce ai ieşit din ea, pentru că vei fi într-o stare plăcut, de confort. Te vei simţi bine şi nu va mai conta aşa de tare. Eu cred că o stare proastă are nişte avantaje imense şi un mare potenţial, pentru că atunci îţi poţi da seama că nu mai poţi sta fără să faci… muzică, de exemplu. Dacă ajungi în starea de confort, “ok”, s-ar putea să nu-ţi dai seama cât de mult îţi lipseşte.

Reply
Seby - December 19, 2011

Interesanta parere si pare atat de usor, dar pana la urma cred ca suntem diferiti si ne motivam diferit. Pot spune din experienta ca oricat de mult ai urma niste pasi, e foarte posibil sa ajungi in punctul de unde ai plecat sau poate chiar mai rau si sa te intrebi “what the fuck?”. Sunt o un om mega depresiv uneori si nu cred ca poate exista ceva pe pamantul asta sa ma motiveze in vreo directie, dar absolut nimic. Am schimbat joburi, am tras sa am rezultate la scoala, am incercat relatii de prietenie cat mai bune, am iubit chiar…si am ajuns la final sa ma intreb, “pentru ce?”. E foarte ciudat ca uneori poti simti ca prinzi putere doar impartasind altora problema ta, dar pana la urma fiecare le are pe ale lui, iar depresia ta ii e clar inutila…as spune mai multe dar jur ca nu mai pot de cap la ora asta, iarasi s-au adunat prea multe parca…

Reply
    Cristian Ciuberea - December 19, 2011

    Cel mai simplu mod de a trece peste o depresie, dupa ce vezi ca restul de mai sus nu functioneaza, e sa gasesti un sens pentru viata ta. Intrebarea “pentru ce traiesti?” ar trebui sa iti ofere niste raspunsuri.

    Fiecare are niste motive, mai mult sau mai putin ascunse pentru care se trezeste dimineata. Fie ca o face doar pentru ca spera ca intr-o zi va castiga la loto(desi si in spatele acestei dorinte e o motivatie, pentru ca ai in gand ce o sa faci cu banii) fie ca o face pentru a-si ajuta familia, are un motiv.

    In momentul in care dau sens vietii tale, lucrurile se schimba 🙂

    Reply
elun782002 - March 12, 2013

superb ,e total diferit de ce am citit pana acum si mi-se pare cel mai aproape de realitate si adevar fiecare are un stil al sau ce nu poate fi sablonat parerea mea pur personala ,oricum mi-a placut enorm ceea ce am citit ce sa spun iti doresc toate cele bune in viata

Reply
Denisa - May 9, 2013

Buna, ma numesc Denisa si am 20 de ani. In urma cu 5 ani am suferit o trauma care ma urmărește permanent si nu pot sa trec peste ea. Părinții mi-au fost alături si m-au rasfatat cât se poate de mult ca sa nu ma mai gândesc acolo, dar seara când ma pun in pat încep sa plâng si îmi aduc aminte de toate problemele mele. De curând am rămas ai fără loc de munca si nu îmi găsesc un alt job. Cu iubitul meu ma cert zilnic si recunosc ca eu sunt de vina, posesivitatea ma distruge! Simt ca toate se duc in cap si nu mai vad nici o cale de iesire. Va rog din suflet sa ma ajutati sa ies din starea asta ! Va multumesc

Reply
Elvin - December 18, 2016

it’s facking awsome, CREDIT-ma, ARTICOLUL NU EU.
nu stiu de ce scrie numai cu ‘capitals’ dar articolul este fantastic.
e adevarat, some time, just don’t give a shit on life OR WHAT IS GOING ON – it’s just a bitch.
THE LIFE.
threfore you need to get a break, a real break.
Asculta muzica care o vrei, la wati, wati wati, fa-ti toate visele realitate (atit cit poti la acel moment) DAR NU RENUNTA LA NICI UNUL. ZIMBESTE, FI RECUNOSCATOR, CHIAR DACA ESTI IN CACAO PINA LA BUZE… PLEASE, DON’T MAKE WAVES…
APLICA REGULA SIMPLA ‘ HAPPY BUT FUCKED’ SAU INVERS, CA MERGE LA FEL DE BINE.
BUCURATE DE VIATA, CHIAR DACA ESTE DE CACAO, UNEORI ARE UN GUST SURPRINZATOR DE BUN… Sau orice sut in cur e un pas inainte!!!!

Reply

Leave a Reply: