sursa video: Radu Neag
Te-ai gândit vreodată cât timp îţi consumi pe internet? Mie mi-a trecut de multe ori prin minte, însă de fiecare dată am amânat să privesc problema în faţă. Pentru că e vacanţă, m-am decis să analizez serios timpul petrecut pe internet şi să vin cu un program care mă va ajuta să-l eficientizez.
Iubesc internetul şi întotdeauna am fost un entuziast al acestuia. Statutul de Project Manager al celui mai tare blog de dezvoltare personală nu mi-a scurtat deloc timpul petrecut pe el. Însă m-am hotărât să-mi scurtez timpul alocat internetului pentru că vreau să mai am timp şi de altceva. Iar acel altceva se traduce prin mai multe cărţi citite şi mai mult timp petrecut cu oamenii din jurul meu.
Problema cu internetul
Internetul e o chestie foarte mişto, o revoluţie a informaţiei şi a modului de relaţionare între oameni. Însă acesta poate deveni un pericol când lumea începe să-l privească ca un mediu şi nu ca o unealtă. Conform RoFacebook Survey 2010 44% dintre respondenţi folosesc Facebook pentru distracţie şi timp liber şi 79% dintre aceştia accesează site-ul de mai multe ori pe zi.
Faptul că lumea tinde să privească internetul ca un mediu se datorează apariţiei reţelelor sociale precum Facebook, Twitter care îţi permit să socializezi fără să mai ieşi în lume. Site-urile de video sharing gen Youtube, Trilulilu îţi oferă entertainment “la scaun”. Se poate discuta mult pe ideea asta, însă se anunţă un articol lung şi nu vreau să te plictisesc.
O altă problemă a internetului e că fiecare vrea să fie la curent. Indiferent de informaţie, simţim că trebuie s-o avem într-o cantitate cât mai mare. Şi de multe ori greşim când considerăm că noutatea informaţiei bate importanţa ei. Nu tot ce e nou contează.
Deasemenea folosim politica “în caz că”. “Hai să-mi las mess-ul deschis în caz că cineva vrea să-mi spună ceva, hai să-mi mai verific încă o dată mail-ul în caz că cineva mi-a trimis ceva” etc. Din păcate, această practică nu te prea ajută pentru că laşi o uşă larg deschisă deranjului. Şi în loc să fii deranjat cu probleme importante şi urgente, eşti deranjat cu chestiuni minuscule, dar care îţi consumă inutil timpul.
În plus, poate ai de multe ori tendinţa să-ţi dai prea multă importanţă. Acest lucru se concretizează pe internet şi prin nevoia de a-ţi updata statusul prea des. Crede-mă: lumea nu observă dacă lipseşti o zi de pe Twitter sau Facebook.
Ghid de minimalizare a activităţii pe internet
Minimalizarea activităţii pe internet se face în 4 paşi:
- Îţi alegi un browser
- Îţi faci o imagine despre serviciile pe care le foloseşti
- Optimizezi acele servicii
- Îţi creezi o politică de navigare pe internet
- Îţi creezi un algoritm de navigare conform acelei politici
- Exersezi
1. Alege-ţi browserul de navigare
Pentru folosirea acestui ghid eu recomand Mozilla Firefox. Poate Chrome e mai rapid, însă Firefox e perfect pentru că îţi oferă foarte multe opţiuni. Dacă te gândeşti să-l faci mai rapid te poţi uita peste ghidul acesta.
Dacă ai deja Firefox, te-aş ruga să-ţi ştergi/citeşti site-urile ce le-ai pus în Personal Bar cu gândul că le vei citi când vei avea mai mult timp liber.
2. Fă-ţi o imagine clară despre serviciile pe care le foloseşti
Serviciile pe care le folosesc eu sunt următoarele: Facebook, Twitter, Gmail, Google Reader, TopHabits, StumbleUpon, Analytics, Yahoo Messenger.
Adaugă toate aceste servicii în Personal Bar(drag&drop) în funcţie de importanţa pe care le-o acorzi(nu adăuga StumbleUpon şi Twitter!). Eu am adăugat TopHabits direct cu wp-admin pentru că asta mă interesează mai mult.
3. Optimizează-ţi serviciile pe care le foloseşti
Înainte de a începe să optimizezi pe rând, trebuie să te loghezi la fiecare să bifezi căsuţa Ţine-mă minte şi să dai click pe Remember password. Astfel nu va mai trebui să-ţi scrii user-ul şi parola ori de câte ori intri pe net.
a)Optimizarea Mail-ului
Eu folosesc Gmail pentru că e foarte simplist(Yahoo era destul de dezordonat) şi oricum folosesc alte servicii Google, deci cam trebuia să am unul. Alte motive pentru care Gmail e o opţiune bună poţi citi aici şi aici. Ce poţi face dacă ai Gmail:
1. Activează shortcut-urile: Setări>General>Activaţi comenzile rapide de la tastatură.
2. Arhivează-ţi sau şterge toate mesajele ce le aveai până acum în Mesaje Primite.
3. Creează-ţi 3 etichete: De citit, De răspuns, Pending.
4. Instalează-ţi extensia Minimalist Gmail. După ce am instalat-o, contul meu de Gmail arată aşa:
Pentru mine e destul de important să nu mă mai deranjeze nişte detalii vizuale care nu mă interesează.
b) Optimizarea Facebook
1. Ştergeţi prietenii pe care nu-i cunoşti sau nu te interesează: Account>>Edit Friends>>X. N-are rost să ţii prieteni nişte oameni pe care nu-i cunoşti. În plus, mulţi dintre ei te pot deranja cu invitaţii şi aplicaţii care nu te interesează.
2. Leagă Gmail de Facebook(când te loghezi pe Gmail să te loghezi automat pe Facebook): Account>>Account Settings>>Settings>>Linked Accounts>>Google.
3. Nu mai primi notificări pe mail de la Facebook: Account>>Account Settings>>Notifications>>Debifează toate căsuţele. Pe mine mă deranjau enorm mailurile ce-mi veneau doar pentru că am dat Like la vreo poză.
4. Customizează-ţi setările de securitate: Account>>Privacy Settings>>Custom. Găseşti mai multe detalii aici aici. Setările mele sunt ca în fotografia de mai jos:
5. Combină Twitter cu Facebook. Mergi aici, completezi cu datele tale apoi bifezi căsuţa Facebook Profile:
Opţiunea asta mă ajută destul de mult: pot să fiu activ pe Facebook, fără să mai intru mai pe site. Aşa împuşc doi iepuri deodată.
6. Alege Top News în loc de Most Recent. De ce să nu-ţi filtrezi informaţiile după importanţa lor? Da, poţi pierde nişte chestii cool, însă merită.
7. Renunţă la reclamele de pe Facebook instalând acest addon.
c) Optimizarea Google Reader
Să foloseşti RSS-ul e foarte util, iar dacă nu o faci încă, ar trebui să începi. Motive şi mai multe informaţii găseşti aici şi aici. Eu folosesc Google Reader: are tot ce-i trebuie, însă nu neg că ar putea fi alt reader mai bun.
1. Creează foldere pentru toate domeniile din care te interesezi. Dai click pe feedul unui blog, apoi Feed Settings>>New Folder. Apoi mergi la restul feedurilor şi le introduci în folderul corespunzător prin Feed Settings>>bifezi folderul.
2. Modifică-ţi modul de vizualizare pe List: Show>>List. Lucrul acesta mă ajută mai ales când citesc un folder. De exemplu, când caut un eveniment din Cluj(recomand ClujLife), citesc doar titlurile şi îmi pot face o imagine clară despre evenimente.
d) Optimizarea StumbleUpon
StumbleUpon e foarte tare pentru că te ajută să găseşti cele mai bune articole din domeniile tale de interes. Mia multe informaţii despre site găseşti aici.
1. Instalează-ţi extensia StumbleUpon.
2. Simplifică-ţi toolbarul: Toolbar Options>>Controls>>Icons Only. Deasemenea poţi aşeza toolbarul în Personal Bar.
3. Dacă foloseşti serviciul deja, poţi să-ţi debifezi domeniile care nu te interesează: Settings>>Manage Interests.
e) Optimizarea Analytics
Aici nu e nevoie de o optimizare. În cazul meu urmăream traficul mai multor site-uri cel al blogului personal şi traficul TopHabits. Însă traficul blogului personal nu mă interesa şi n-avea rost să-l mai ţin acolo.
f) Optimizarea Twitter
1. Instalează-ţi Echofon.
2. Şterge notificările către mail: Settings>>Notices>>Debifezi toate căsuţele. Dacă n-ai nimic de ascuns, nu văd de ce trebuie să ştii cine a început să te urmărească.
3. Nu mai urmări oameni care nu te interesează: Click pe Following şi apoi la Actions dai Unfollow la fiecare user ce nu te interesează.
4. Dacă ai un blog şi vrei ca articolele să-ţi apară automat pe Twitter fără să le mai dai tu, îţi recomand TwitterFeed.
g) Optimizarea Yahoo Messenger
1. Debifează Sign in automatically, restul le menţii bifate. N-are rost să te loghezi ori de câte ori intri pe calculator.
4. Creează-ţi o politică de navigare pe internet
Politica de navigare pe internet presupune un set de reguli privind fiecare serviciu pe care îţi propui să le urmezi.
E-mail:
1. Citesc mailul de 3 ori pe zi: Ora 10, ora 14, ora 18.
2. Când intru pe mail:
a) parcurg inbox-ul de sus în jos şi şterg ce se poate şterge.
b) Peste ce a rămas: răspund dacă pot răspunde în 3 minute, dacă e prea lung şi nu pare urgent îl mut în De citit, dacă trebuie să răspund, dar nu-i urgent mut în De răspuns, iar dacă e o conversaţie(schimb de mail-uri) ce nu s-a terminat mut în Pending.
c) Etichetele De citit, De răspuns le verific la ora 18.
3. Nu citesc mail-ul în week-end.
Blog:
Toate comentariile îmi vin pe mail, iar dacă e un comentariu la care trebuie să răspund, mut mail-ul în De răspuns.
Facebook:
1. Când intru pe Facebook verific cine vrea să-mi fie prieten, dacă am primit mesaje noi sau am alte notificări. Nu mai accept prieteni pe care nu-i cunosc.
2. News Feed-ul îl păstrez pe Top News şi nu dau click pe Older Posts decât dacă simt nevoia, şi niciodată mai mult de 3 ori.
Google Reader:
1. Îl citesc de două ori pe zi: la 10 şi la 18.
2. Nu citesc fiecare folder în parte ci All Items. Navighez cu scurtăturile J, K, şi săgeţile sus-jos.
3. Dacă articolul mi se pare interesant, citesc şi îl dau pe Twitter. Dacă e din .ro şi am ceva de spus atunci comentez la el.
Twitter:
1. Când intru pe Firefox, Echofon se deschide automat, însă îl închid. Îl deschid abia după ce termin de citit Google Reader.
2. Îl închid ori de câte ori scriu un articol, răspund la un mail sau fac orice altă sarcină ce merită atenţie.
StumbleUpon:
1. Mă joc rar cu el, doar când simt nevoia. Niciodată nu dau Stumble mai mult de 5 ori. Pot deveni dependent 🙂
2. Dacă articolul mi se pare interesant îl citesc. Înainte amânam să-l citesc. Îi dădeam Like şi îmi spuneam că-l citesc mai târziu. Din păcate, n-o mai făceam.
Yahoo Messenger:
1. Nu stau niciodată online. N-are rost să las uşa deschisă doar în caz că cineva ar vrea să-mi spună ceva important.
2. Intru pe el doar când am ceva de spus cuiva. Chiar şi atunci rămân pe invisibile.
5. Creează-ţi un algoritm de navigare
Pe baza politicii de mai sus, programul meu de internet arată aşa:
Deschid Firefox şi dau logout la Echofon. Intru pe mail dacă nu e weekend şi parcurg paşii de la punctul 4. Apoi intru pe Facebook şi parcurg paşii de la punctul 4. Intru pe blog şi aprob comentarii dacă e nevoie. Dechid Google Reader dacă e 10 sau 18 şi parcurg paşii. Apoi deschid Echofon şi parcurg paşii de la punctul 4. Cam o dată la 2 săptămâni mă uit şi peste Analytics.
6. Exersează
Acum, tot ce mai e de făcut e să iei o coală de hârtie, să îţi scrii algoritmul şi să faci un tabel cu shortcut-uri:
Pentru Google Reader:
J: Avansezi prin articolele noi.
K: Te întoarce înapoi din punctul în care ai rămas dând J.
Pentru Firefox:
Ctrl+K: Te duce la bara de căutare din dreapta-sus unde poţi căuta prin diferite servicii. Eu folosesc pentru Wikipedia.
Ctrl+T: Deschide un tab nou.
F6: Selectează adresa fără să mai fii nevoit să dai click.
Pentru Gmail:
Găseşti întreaga listă de shortcut-uri aici, însă eu le folosesc doar pe acestea:
C: Compune un mesaj nou.
Tab+Enter: Trimite mesajul.
U: Te întoarce înapoi la lista de mesaje.
R: Răspunde.
E: Arhivează.
#: Şterge.
Ca să-ţi formezi un obicei durează 66 de zile. Tot ce trebuie acum e să păstrezi foaia de hârtie lângă calculator până stilul acesta de navigare îţi intră în mână. Şi nu cred că trebuie 66 de zile. Două săptămâni ar fi suficiente după părerea mea.
Pentru succesul obiceiului trebuie să ţii cont de 3 lucruri:
1. Disciplina: Nu foarte multă, însă suficient de mare încât să te abţii să nu mai intri de mai multe ori pe un site. Dacă ai spus că-ţi verifici mai-ul doar la 10, 14 şi 18 atunci aşa să fie. E foarte tentant să intri pe mail de mai multe ori.
2. Perseverenţa: Trebuie să acozi puţin timp până te obişnuieşti. Dacă vei renunţa vei avea acelaşi stil haotic şi neproductiv de navigare.
3. Stilul personal: Politica şi algoritmul de mai sus sunt construite după serviciile pe care le folosesc eu. În niciun caz nu trebuie să faci exact cum fac eu. Construieşte-ţi propriul program de navigare pe internet după paşii de mai sus. Faza de contruire a programului o să dureze câteva ore bune, o să vezi. Însă acele ore sunt o investiţie bună.
Sper că te-a ajutat articolul, iar dacă ai sugestii de îmbunătăţire le aştept. Tu cum navighezi pe internet?
PS. ştiai că dacă dai click cu scroll-ul, un link se deschide într-un tab nou?
nu ştiam de faza cu scroll-ul, e f tare 😀
Chiar, superba faza cu scroll-ul.
Ce mai fac eu e ca in bookmark-bar la firefox am creat foldere.
1. Diverse – acolo am diverse adrese pe care le accesez mai des
2. Adresa site-ului meu – cu link direct spre wp-admin, cu link direct spre analytics, spre c-panel, etc.
3. Mail – folderul cu link spre Gmail, yahoomail.
Legat de twitter, astazi mi-am instalat “TweetDeck” inca nu imi pot da cu parerea decat din citite.
Principalul e sa consitentizezi ce faci, pierd timpul? muncesc sau ma recreez?
Ma mentin disciplinat avand un obiectiv de indeplinit. Astazi vreau sa fac asta, inseamna ca trebuie sa accesez aceste site-uri si nu pe altele, stiind ca daca le voi accesa pe cele care “nu trebuie” voi fii mai nemultumit.
Imi place mult acest Addon pentru delicious.
Ma ajuta sa nu pierd nicio adresa imporanta indiferent cat de incarcat sunt cu sarcinile.
Merci pentru sfaturi. Unele deja le-am pus în practică.
@Cristi Interesant addon-ul, însă pe mine cred că m-ar face să tot amân să citesc anumite site-uri 😀 Managementul timpului pe internet depinde de disciplina fiecăruia şi o conştientizare, cum zici şi tu, a pierderii sau folosirii eficiente a timpului 🙂
@Mihai Mă bucur că te-au ajutat. Dacă ai sugestii pentru îmbunătăţirea acestui articol poţi oricând să mi le transmiţi 🙂
Pe Chrome plugin ul asta sincronizeaza Google Reader cu Twitter. Este un must have 🙂
@Costi Foarte mişto 😀 Există şi pentru Firefox O să-l încerc zilele astea, e foarte plăcut la vedere şi conceptul pare interesant. Mersi!
Pentru a discuta cu propriul dumneavoastra consultant in gasirea de solutii potrivite
privind managementul timpului va recomand http://managementultimpului.wordpress.com/