2

Personal Branding: Brand You

Am terminat recent de citit cartea Brand You: Turn Your Unique Talents into a Winning Formula. O aveam de ceva vreme în bibliotecă, însă abia acum am reuşit să mă apuc de ea, s-o citesc şi să vă spun cum mi s-a părut.

Brand You

De ce să lucrezi la brandul tău

Aşa cum spunea Jeff Bezos, fondatorul Amazon, brandul este “ceea ce spun oamenii despre tine când nu eşti cu ei în aceeaşi cameră”. Cu alte cuvinte, fiecare din noi avem deja un brand chiar dacă am lucrat sau nu la el. De aceea e important să lucrezi la brandul tău şi să-l întreţii ca să te asiguri că imaginea ta e aşa cum doreşti tu să fie.

Cum să-ţi construieşti un brand

1. Identifică-ţi talentele şi valorile

Talentele tale  caracterizează lucrurile pe care le faci bine în mod natural şi cu plăcere. Eu de exemplu, când încep să scriu un articol, îmi place atât de mult ceea ce fac încât pierd noţiunea timpului. Pot să spun astfel că am o inclinaţie specială spre scris.

Care sunt înclinaţiile tale? Psihologul Mihaly Csikszentmihalyi a vorbit pentru prima oară despre starea de flux, în care pierzi pur şi simplu noţiunea timpului şi în care simţi că faci ceea ce îţi place. Ei bine, poţi să-şi găseşti talentele şi înclinaţiile gândindu-te la momentele în care ai avut o astfel de stare de flux.

Talentele identificate împreună cu valorile tale(lucrurile în care crezi cel mai mult) sunt fundaţia brandului tău personal. Despre valori şi cum le poţi găsi, voi vorbi în articolul viitor.

2. Identifică-ţi combinaţia de  abilităţi şi experienţă

Talentele aplicate într-un anume mod se transformă în abilităţi. De exemplu, talentul de a organiza oamenii se poate transforma într-o meserie de ofiţer de armată, manager sau organizator de evenimente. Făcând referire la talentele tale, în ce abilităţi le-ai transformat?

De fiecare dată când vrei să afli ceva despre o persoană, cineva îţi înşiră mai multe lucruri pe care le-a făcut persoana respectivă. Exact asta e combinaţia de abilităţi şi experienţă.

3. Păstrează-ţi scopul în minte

Care crezi că e scopul tău pe Pământ? E important să-ţi cunoşti scopul pentru a te asigura că munca pe care o faci se pliază pe scopul tău personal. În felul ăsta munca ta e mult mai plăcută şi mult mai provocatoare.

Brandul personal trebuie să comunice scopul tău. În felul acesta asiguri o anumită consistenţă scopului tău.

4. Evocă un arhetip

Arhetipurile sunt una dintre modalităţile prin care ne transmitem brandul în faţa celorlalţi. Dacă stau să mă gândesc la fosta mea clasă de liceu de exemplu pot să identific persoane care evocau arhetipul Rebelului, , Liderului, Tipului obişnuit ş.am.d.

Arhetipurile arată modul în care noi alegem să ne facem treaba. Dacă ai o funcţie de conducere e mai potrivit să evoci tipul Liderului, decât al Rebelului de exemplu.

5. Asigură-te că munca se potriveşte cu scopul

Toate proiectele în care alegi să te implici, joburile pe care le alegi sunt detalii care se adaugă la povestea brandului tău. Mulţi oameni fac greşeala să se implice în proiecte care nu li se potrivesc sau să se afişeze cu persoane care pot dăuna reputaţiei lor.

Toate lucrurile lângă care vrei să te pui trebuie să fie conforme cu brandul tău.

6. Crează-ţi lista de contacte

În procesul de construcţie a unui brand trebuie să ai în vedere crearea unor relaţii şi menţinerea lor. După cum zice şi Dragoş Novac în articolul Dac-aş fi puştan:

“aş încerca să cunosc pe toţi oamenii care sunt meseriaşi pe ceea ce eu vreau să învăţ sau vreau să fac.”

De importanţa contactelor vorbeşte şi omul de afaceri George Brăiloiu“Cele mai importante deţineri ale unui om de afaceri sunt agenda lui de telefon, cercul lui de prieteni şi agresivitatea”.

În orice domeniu ai activa, există oameni care te pot ajuta în proiectele tale sau pe care poţi să-i ajuţi şi tu. Fă cunoştinţă cu ei!

7. Fă-te vizibil folosind tehnologiile actuale

Trăim în epoca web 2.0. Te poţi folosi de reţelele sociale precum Facebook, Linkedin, Twitter şi de bloguri ca să-ţi contruieşti şi să-ţi întreţii brandul.

Din păcate “studenţii nu profită de nişte mijloace noi şi foarte utile, ce ar constitui un avantaj major în CV/portofoliu”. Alexandru Negrea în Blogul – experienţă profesională pentru studenţi.

Rămân uimit ori de câte ori văd un student la comunicare ce n-a avut niciodată un blog sau nu ştie cu ce se mănâncă Twitter-ul. Facebook nu înseamnă doar like-uri şi poze cu pisica. Te-ai gândit vreodată cât de uşor poţi intra în contact pe Facebook cu nişte oameni din domeniul în care activezi?

Cu ajutorul reţelelor sociale lumea poate afla cât mai multe despre tine şi munca pe care o faci. Nu ignora acest lucru.

***

Ce mi-a plăcut la carte a fost că pe lângă partea teoretică, capitolele au fost însoţite şi de o parte practică menite să te ajute să-ţi construieşti brandul.

Sunt curios dacă cineva dintre voi a citit-o sau dacă aveţi alte idei cu care ne putem crea brandul personal.

Brand You

Autor&Titlu:  John Purkiss: Brand You: Turn your Unique Talents into a Winning Formula

Editura:  Artesian

Andrei Boar