5

Personal Branding

A trebuit să particip la trei training-uri de Personal Branding ca să realizez importanţa lui. În rândurile de mai jos voi sintetiza informaţiile primite de la Ilinca Opincariu, Adrian Soare şi Eusebiu Burcaş.

De ce e important Personal Branding-ul? Pentru că te vinzi în fiecare zi. Te vinzi când vrei să te angajezi, te vinzi când ieşi cu prietenii, te vinzi când vrei să cunoşti o tipă nouă, te vinzi până şi când cumperi ceva! E important să ştii cine eşti ca să ştii ce vinzi.

Am auzit un banc: un tip de la resurse umane are un morman de CV-uri pe masă. Vine şeful şi îi spune că până mâine are nevoie de 5 persoane pentru interviu. Stresat de timp, tipul ia jumătate din CV-uri şi le aruncă la coş: “nu avem nevoie de ghinionişti”.

Să presupunem că nu e banc. În continuare se pot întâmpla urmatoarele lucruri:
a) CV-ul tău să ajungă în coş.
Aici ai din nou două opţiuni: te resemnezi şi nu faci nicio mişcare dacă nu primeşti niciun răspuns, sau urmezi exemplul unei tipe din SUA care l-a sunat pe domnul Burcaş timp de două săptămâni, la 12 seara, la 7 dimineaţa, la 4 după masa, ca să-l întrebe de ce nu a fost acceptată la interviu, ce are cv-ul ei, ce nu le-a plăcut, etc, până când, într-ul final, el i-a acordat un interviu. După doar doi ani, tipa era director într-o firmă foarte mare din State. De ce a insistat tipa atât? Pentru că ştia cine este şi ce poate.

b) CV-ul tău să rămână pe masă. Poate ajungi şi la interviu, dar ca să fii angajat, trebuie să răspunzi la o întrebare simplă(la prima vedere): de ce te te-aş angaja pe tine? cu ce eşti diferit de restul? Dacă ştii cine eşti e simplu, dar dacă nu…

Ce este brandul?

Brandul reprezintă totalitatea legăturilor fizice şi emoţionale create între un produs de notorietate şi actuali/potenţiali consumatori, public. Brandul personal e imaginea pe care ţi-o creezi, imaginea cu care eşti asociat. Un brand personal se întreabă constant: cine sunt eu? ce îmi doresc să fiu? De ce? Pentru că tu eşti şeful executiv al vieţii tale!

Care este valoarea brandului tău?

Pentru a afla, puneţi următoarele întrebări:
– Pentru câte lucruri sunt cunoscut? Care sunt acestea?
– Ce lucruri noi am învăţat în ultimele 90 de zile?
– Ce contacte importante am adăugat în agenda mea?
– Care e principala mea activitate de îmbunătăţire a CV-ului, în următoarele 90 de zile?
– Dacă mă caut pe google, ce rezultate găsesc?

Cum mă văd eu vs. cum mă văd alţii

Te poţi folosi de fereastra Johari pentru a afla mai multe despre imaginea ta. Află care sunt lucrurile:
-ştiute doar de tine=> lucruri personale pe care nu le spui oricui
-ştiute şi de tine şi de ceilaţi
-pe care tu nu le ştii despre tine, dar le ştiu ceilalţi=> lucruri pe care ar fi bine să le afli de la ceilalţi întrebându-i cum te văd
-pe care nu le ştii nici tu, nici ceilalţi=> pe care o să le descoperi

Ai obiective?

E important ca să ai obiective ca să ştii încotro te îndrepţi. S-a făcut un studiu la Harvard:
3% din absolventi aveau obiective scrise, 14% aveau obiective, dar nu erau scrise, 83% nu aveau obiective. Peste 10 ani, cei 3% castigau de 10 ori mai mult decat toti ceilalti 97%.
Intră în topul celor 3%!

Dacă nu ştii cum să îţi stabileşti obiective, găseşti aici un articol util.

Analiza SWOT personală

Puncte tari: Punctele tari nu se referă la faptul că eşti sociabil, inteligent, creativ. Se refera la ce ştii tu să faci cel mai bine. Poate eşti cel mai tare chitarist din cămin, sau cel mai bun vorbitor de limba engleză de la etajul trei, poate poţi să montezi un calculator în 5 minute sau să scrii un review în 20. Fii cât mai specific!
Puncte slabe: Sunt lucrurile la care nu te pricepi prea bine. Poate te trezeşti cam greu dimineaţa, sau poate că nu poţi conduce mai mult de 2 ore. Fii sincer când eşti întrebat, oricum o să se afle mai devreme sau mai târziu.
Oportunităţi: Tineri fiind, cea mai mare oportunitate a noastră e timpul. Acum putem face tot ce dorim. În momentul în care ai familie, rate, copii e puţin mai greu să faci orice îţi doreşti.
Ameninţări: Criza economică poate fi o ameninţare, faptul că nu sunt destule locuri de muncă, etc.

Legile Brading-ului

Legea 19. Legea consecventei: Un brand nu se construieşte peste noapte. Succesul se măsoară în decenii, nu în ani.
Legea 22. Legea singularităţii: Cel mai important aspect al unui brand este singularitatea acestuia

Găseşti aici toate cele 22 legi ale branding-ului.

Care sunt valorile tale?

Este foarte important să îţi cunoşti valorile pentru că valorile sunt ideile şi convingerile la care noi ţinem şi pe care le luăm drept repere de-a lungul vieţii. Găseşti aici un exerciţiu care te va ajuta să descoperi care sunt valorile tale.

Găseşte diferenţiatori

Acum, după ce ai făcut toate exerciţiile de mai sus, întreabă-te de ce eşti la fel ca restul şi de ce eşti diferit? Fă o listă cu asemănări şi deosebiri.

Networking

Networking-ul e un termen din lumea corporate ce defineşte întâlnirea în diferite contexte a oamenilor care mai tarziu pot fi utili din punct de vedere profesional. Astfel creşte reţeaua de contacte utile. E bine să cunoşti şi să te cunoască cât mai multe persoane din domeniul în care activezi. Una e să spui tu că eşti bun la ceva, şi alta e să te laude alţii că eşti bun.

Dacă înainte foarte multe locuri de muncă erau vizibile, acum primul pas e să se întrebe: nu ştii pe cineva bun pentru postul ăsta? şi e normal. De ce să angajezi pe cineva care ar putea fi bun, când poţi angaja pe cineva care ştii că e bun.

Dacă vrei să îţi faci o idee şi mai exactă despre ce înseamnă personal branding îţi recomand cartea Brand You 50.

update: Descarcă prezentarea lui Adrian Soare de la Zilele Marketingului despre cum să-ţi contruieşti imaginea

sursa FOTO

 

Cristian Ciuberea
 

Cristian Ciuberea este unul din fondatorii TopHabits.ro. Este interesat de potenţialul uman şi cum anume îl poţi trezi pe uriaşul din tine, considerând că după ce reuşeşti să faci asta, restul e optimizare.

Click Here to Leave a Comment Below 5 comments
Florin Roşoga - May 20, 2010

Daca se va tine vreun training pe teme similare in Cluj, as fi interesat.

Reply
Cristian Ciuberea - May 20, 2010

O sa te anunt daca aflu ceva. Daca iti permiti(e 35 de lei in carturesti, 40 de lei in Diverta) iti recomand cartea Brand You 50. Desi e micuta, e foarte tare. E foarte practica si te ajuta pas cu pas la contruirea unui Brand.

Reply
Ibi Opris - September 7, 2010

As fi interesata sa particip la un training de personal branding. In cazul in care se organizeaza asa ceva in Oradea, am rugamintea sa ma anuntati si pe mine…eventual as putea sa ma ocup eu de partea de organizare avand in vedere ca ma ocup de organizari evenimente. Astept cu interes un semnal!

Reply

Leave a Reply: