16

Pomodoro: Cum să devii eficient în 4 paşi simpli

Determine your priorities and focus on them.

– Eileen McDargh –

Când am întâlnit prima oară tehnica Pomodoro mi s-a părut o glumă. Tehnica roșiei? Ei bine, roșia aceasta este una dintre cele mai bune tehnici existente în lume pentru a deveni mai eficient.

De câte ori nu ți s-a întâmplat să termini ziua simțind că nu ai realizat aproape nimic? Că ai alergat în toate părțile, dar mâine va trebui să o iei cu toate de la început? Zi de zi, aceeași poveste, aceeași lipsă de satisfacție.

Împarte-ți timpul în pomodoros

Pomodoro pornește de la împărțirea timpul în mai multe intervale ( = pomodoros), în care te focalizezi pe o singură sarcină. În loc să lucrezi la raport, să arunci un ochi pe mail, să dai rapid câteva telefoane la clienți și eventual să vezi pe messenger ce mai face partenerul de viață, te concentrezi să faci un singur lucru într-un interval de timp definit.

Prin experiențe succesive s-a stabilit că lungimea optimă a unui pomodoro este de 25 de minute. În aceste 25 de minute realizezi un singur lucru: termini raportul, sau scrii un articol, sau dai telefoane la clienți. Nu faci nimic altceva în paralel. Și nu lași nimic să te distragă de la ceea ce faci.

Cum funcționează?

În primul rând, dimineața stabilește-ți prioritățile: pietrele mari și cele mici. Apoi definește cu ce vei începe: alege să începi ziua cu sarcina cea mai importantă pentru tine. Pune-o prima în lista zilei. Alege a doua sarcină, a treia ș.a.m.d.

1. Folosește un timer

Când ești gata să începi prima sarcină, pornește un cronometru, şi setează-l să îți semnalizeze când s-au terminat cele 25 de minute. Nu folosi un ceas obișnuit! Trebuie ca în intervalul unui pomodoro să nu te uiți în continuu cât timp mai ai, ci să te concentrezi doar pe a termina ce ai de făcut.

Poți folosi un ceas de bucătărie obișnuit, cum este acesta (îl rotești la 25 de minute, iar apoi îl ignori până când timpul s-a scurs) sau un software care să te anunțe, vezi aici un exemplu. Ar putea fi și un timer digital.

Eu am folosit pînă acum software-ul de mai sus și nu sunt mulțumit, având tendința de a mă uita mereu pe ecran să verific cât timp mi-a mai rămas. Caut un timer digital, pe care vreau să îl folosesc de acum încolo. Are și avantajul că este mai mic și îl pot purta cu mine acasă, la lucru sau în deplasări.

2. Concentrează-te pe ceea ce ai de făcut

Odată pornit un pomodoro, stai concentrat pe ceea ce ai de făcut. Nu începe nici un alt task în paralel. Te vei confrunta de acum cu două tipuri de întreruperi posibile:

întreruperi interioare: deodată îți amintești că luna viitoare este ziua unui coleg și simți nevoia urgentă să suni să verifici exact când va fi. Este ca și cum nu ai putea suna mai târziu să afli, ci trebuie acum. Revino la ce făceai!

Lasă-ți la îndemână o foaie de hârtie și un creion. De acum, notează aici tot ce îți apare în minte și trebuie să faci ulterior. Le vei face când vei avea timp liber.

întreruperi exterioare: Sună telefonul, prietenii îți scriu pe messenger sau skype, te caută cineva etc. Spre exemplu, în timp ce scriam m-a sunat un prieten. Nu am răspuns, îl voi suna mai târziu. Am un prieten care nu răspunde la nici un telefon când lucrează, indiferent de la cine este. O face de câțiva ani și a ratat o singură urgență în atâția ani.

Aici abordările sunt diferite: Dacă ești în timpul programului de lucru încearcă să nu răspunzi și să îi suni înapoi mai târziu. Închide mess-ul și skype. Celor care îți bat la ușă cere-le să aștepte 20 de minute (le poți spune cinstit că ești implicat în ceva ce nu poți întrerupe pentru 20 de minute). Nu vei reuși mereu, uneori va trebui să întrerupi ce făceai și să răspunzi la telefon, poate este directorul comercial :). Pe măsură ce vei experimenta, vei constata însă că 95% dintre evenimentele urgente care apar și îți solicită intervenția, nu sunt chiar urgente și pot aștepta.

Dacă ești în timpul liber, abordarea este mult mai simplă: închide messenger, skype, scoate cablul de internet, închide telefonul (sau pune-l pe silențios) și spune-le celor din apropiere că lucrezi și nu vrei să fii deranjat pentru o perioadă. După ce încerci de câteva ori vei vedea că toate urgențele vor dispărea în mod miraculos.

Cu riscul de a mă repeta, este esențial ca în timpul fiecărui interval de lucru  să îți dezvolți obiceiul de a te focusa doar pe ceea ce ai de făcut și să elimini distracțiile. Succesul tehnicii stă tocmai în alternanța efort intens – relaxare. Tony Schwartz, în cartea sa “The power of full engagement” detaliază foarte bine beneficiile acestei alternanțe la marii performeri. O carte excelentă, pe care ți-o recomand.

3. Fă pauză, iar apoi reia

Când s-a terminat un pomodoro, fă o pauză de 5 minute. Obligatoriu! Poți să te întinzi, să bei apă, să mănânci un fruct, să vorbești la telefon, să citești ceva etc. Dar oprește-te din ceea ce făceai.

Cel mai important este să te deconectezi de la ceea ce făceai, să permiți creierului să se  elibereze de la aspectele pe care era concentrat. Eu obișnuiesc să fac puțin stretching, eventual să citesc ce a apărut pe feed-urile RSS la care sunt abonat.

După pauză, ia-o de la capăt cu următorul pomodoro și următoarea sarcină, sau continuarea celei începute. În special la început, dacă ți se pare prea lung intervalul de 25 de minute, scurtează-l la 10-15 pentru a ți se potrivi mai bine propriei personalități, până vei reuși să stai concentrat timp de 25 de minute.

4. Încheie un ciclu

Grupează-ți sarcinile în cicluri de 4 pomodoro (cu pauzele de rigoare), iar când l-ai terminat pe al patrulea, ia o pauză de 20-30 de minute. După două ore de activitate trebuie să te relaxezi, pentru a putea începe un nou ciclu focusat din nou.

Vei constata că pe măsură ce practici devii tot mai concentrat pe ceea ce faci și îți îmbunătățești rezultatele. O să poți să realizezi mult mai multe în perioade mai mici decât o făceai până acum, fiind însă focusat doar pe ce vrei să obții. Încearcă tehnica și lasă-mi un scurt mesaj: cum a funcționat la tine? Ce a mers și ce nu? Ce rezultate ai obținut?

sursa foto

Click Here to Leave a Comment Below 16 comments
radhoo - July 30, 2010

E atat de greu, eu sunt distras foarte usor. Incep ceva si ma pierd pe drum incepand altceva… Incerc sa fac ce ati scris aici dar simt ca pierd lucruri asa, daca nu dau atentie mai multor chestii.

Reply
Florin Roşoga - July 30, 2010

@Radhoo: Asa este la inceput pentru toata lumea. Important e sa nu te dai batut si sa insisti. Francesco Cirillo, inventatorul tehnicii, spunea ca pe masura ce exersezi, fiecare pomodoro devine tot mai bun si mai eficient.

Este normal sa te pierzi in mai multe lucruri, nefiind obisnuit sa te focusezi pe unul singur, tot ce ai nevoie este sa insisti. Ai nevoie de 20-30 de zile de exersare pentru a iti deveni obicei. Succes!

Reply
Mihai - July 30, 2010

O folosesc de ceva vreme. E foarte bună pe timp de sesiune. Prietenii mei după 4-5 ore de stat cu nasul în carte deja se plitiseau, dar eu eram aproape la fel de fresh ca la început. O recomand tuturor

Reply
alexchiri - July 30, 2010

Daca ajuta pe cineva, niste fise pe care mi le-am facut eu pentru Pomodoro acum ceva timp http://alexchiri.ro/index.php/2009/11/01/resurse-pentru-tehnica-pomodoro/ si niste concluzii personale http://alexchiri.ro/index.php/2009/11/08/concluzii-rapide-despre-tehnica-pomodoro/

Reply
Florin Roşoga - July 30, 2010

@Alex mulțumim pentru materiale 🙂 Cum te-a ajutat tehnica? Dacă ai experimentat tehnica, împărtășește-ne și nouă pe scurt experiența ta .

Reply
Balazs Bohonyi - August 1, 2010

Eu folosesc Focus Booster
A fost special create pentru technica Pomodoro 🙂

Reply
Cristi Pavel - August 1, 2010

Salut

Si eu aplic tehnica asta. Folosesc ori timer-ul de la telefon, ori acesta http://www.vickiblackwell.com/timer.html

Ce vreau sa spun, e ca in relatii nu prea merge.

Am vazut ca de mai multe ori, cand ma intrerupeau membrii familiei pentru diferite sarcini, si le ziceam “Nu”, la sfarsit nu prea ieseau treburile cum imi doream. Adica deveneam mai frustrat pentru ca am declansat un mic “conflict” cu parintii, decat ca am intrerupt o sarcina.

Parerea mea e ca da, aceasta tehnica e foarte buna, dar in ceea ce priveste relatiile, mai da de gandit.

Cristi Pavel

Reply
Florin Roşoga - August 1, 2010

@Balazs: FBooster este o aplicatie buna, am lucrat cu ea si este foarte OK. Multumesc

@Cristi: Da, trebuie gasit un balans, uneori este mai bine sa te intrerupi deca sa afectezi negativ relatiile cu familia. Pana la urma familia este pe locul 1 🙂

Reply
Gloria - August 3, 2010

Super articolul!
Chiar m-am hotarat sa aplic metoda si ieri am si incercat-o
Mi-au placut si resursele: si siteul e ok, nu am avut tendinta sa ma uit, ci m-a distrat cand a sunat, FBoosterul insa intr-adevar e ft tare, maine o sa incerc sa lucrez numai cu el
Sper sa-mi creasca productivitatea:)

Bravo Florin pt articol si spor cu restul, nu stiam ca tu esti “cel nou” din echipa:) Ne puteam povesti si la Racatau:)

Reply
Adrian Salceanu - May 5, 2011

Eu folosesc tehnica de aproape 2 ani – este excelenta. Mă bucur sa aflu ca si in Romania exista o comunitate entuziasta de “pomodorieni”.
Acum 2 luni am lansat o aplicatie web de management al timpului bazată pe tehnica pomodoro si pe experiența mea. Mi-ar face plăcere sa va vad pe site: pomodorocrate.com
Va garantez ca o sa va placa.
La multi pomodoro!

Reply
Monica Tarţa - June 6, 2011

Hmm.. pe mine m-ai cam pierdut 😀

Reply
Florin Roşoga - June 6, 2011

Practic 25 de minute lucrezi, 5 minute faci pauza. Când lucrezi, lucrezi; când faci pauză ieși din ceea ce lucrezi (faci delimitarea între cele 2 și nu le amesteci). Restul este optimizare.

Reply
Andreea - June 28, 2014

Poate sa fie razboi in jurul meu, cand sunt concentrata pe ceva sau imi propun sa termin ce am inceput pana la un timp stabilit, nu ma misc decat daca am nevoie urgenta la baie. Foarte util pentru cei care vor tine cont de el.

Reply
hh - June 30, 2016

25 de minute e ff putin… lucrez in reprize de 3-4 ore cu 10-15 minute pauza in mod obisnuit, iar daca arde ceva pot lucra si 5-6 ore fara sa percep ce este in jurul meu, doar ca la sfarsit ma simt destul de epuizat.

Reply
Andreea31 - January 5, 2017

Este În Regulă DACĂ ÎN Timpul Unei Activități CE Necesită Atenția NOASTRĂ Ascultăm Muzică PENTRU Mărirea Capacității De Concentrare (Ori Muzică Clasică)? Este Recomandat Un Astfel De Obicei?

Reply

Leave a Reply: