1

Fii in forma – Puterea implicării totale

Fii in forma - puterea implicarii totale
În Puterea implicării totale, Tony Schwartz şi Jim Loehr vin cu o idee revoluţionară , aceea că energia, nu timpul, este moneda fundamentală a performanţei ridicate. Avem toţi la dispoziţie 24 de ore şi totuşi rezultatele noastre diferă, pentru că avem nivelul diferite de energie. Premisa acestei cărţi este că performanţa, sănătatea şi fericirea sunt determinate de gestionarea corespunzătoare a propriei energii.

Pentru a putea fi implicaţi pe deplin, trebuie să dispunem de energie fizică, să fim conectaţi emoţional, concentraţi la nivel mental şi aliniaţi spiritual la scopul de dincolo de interesul personal imediat. Implicarea totală începe cu faptul că te simţi mult mai determinat să mergi la şcoală(serviciu) dimineaţa, eşti la fel de fericit să te întorci seara acasă, fiind capabil să stabilenşti o serie de graniţe foarte clare ăntre cele două laturi.


Există patru principii cheie de gestinare a energiei:

Principiul nr.1

Implicarea totală înseamnă să te bazezi pe patru surse de energie separate, dar legate între ele: fizică, emoţională, mentală şi spirituală.

Energia care pulsează în noi e de natură fizică, emoţinală, mentală şi spirituală. Toate aceste patru dimanici sunt esenţiale, nici una nefiind suficientă singură şi fiecare înfluenţând-o profund pe cealaltă. Pentru a avea o performanţă maximă, trebuie să gestionăm fiecare din aceste dimensiuni de energie interconectate între ele.

Capacitatea de energie fizică este măsurată din punct de vedere cantitativ(scăzută sau mare), iar capacitatea emoţională din punct de vedere calitativ(negativă sau pozitivă). Acestea sunt sursele noastre fundamentale de energie pentru ca fără un combustibil suficient şi de calitate niciun obiectiv nu poate fi dus la bun sfârşit.

Tabelul de mai jos ilustrează dinamica energiei de la cel mai scăzut la cel mai înalt nivel şi de la negativ la pozitiv.

Principiul nr.2

Deoarece capacitatea energiei se diminuează atât în condiţiile în care este folosită în exces, cât şi în condiţiile în care nu este folosită la capacitate maximă, trebuie să echilibrăm consumul de energie cu perioadele de refacere a acesteia.

Mulţi dintre noi ne trăim viaţa ca şi cum am alerga la un marator fără sfârşit, trecând de nivelul rezonabil de efort. Ajungem să clacăm fiziv şi spiritual, din cauza faptului că nu ne refacem suficient nivelul de energie.

Pentru a evita acest lucru, trebuie să ne obişnuim să ne trăim viaţa ca pe o serie de sprinturi – implicaţi total pentru scurte perioade de timp, apoi să renunţăm la implicare pentru a ne reface înainte de a reveni din nu în cursă, ori de câte ori ne confruntăm cu o provocare.

Principiul nr.3

Pentru dezvoltarea capacităţii trebuie să trecem dincolo de limitele noastre normale, antrenându-ne la fel de sistematic ca sportivii de elită.

Stresul este cheia spre dezvoltare. Pentru a-ţi mări musculatura, e nevoie să lucrezi muşchii, stresându-i, consumând energia dincolo de nivelurile normale. Dacă apoi, timp de 24 sau 48 de ore le permiţi muşchilor să se refacă, aceştia vor deveni mai puternici şi mai capabili să facă faţă viitorilor stimuli.

Principiul dezvoltării muşchilor poate fi aplicat cu succes în orice alt domeniu al vieţii- de la răbdare şi empatie, la concentrare şi creativitate şi până la integritate şi angajament.

Ne putem consolida capacitatea emoţională, mentală şi spirituală în acelaşi fel în care ne consolidăm capacitatea fizică.

Ne dezvoltăm la toate nivelurile prin faptul că ne extindem energia dincolo de limitele noastre obişnuite, după care avem o perioadă de refacere.

Principiul nr.4

Ritualurile de energie pozitivă – rutine extrem de specifice pentru gestionarea energiei – sunt cheia implicării totale şi a performanţei de înaltă clasă.
Cele mai multe lucruri pe care le facem sunt automate şi inconştiente. Suntem fiinte supuse obiceiurilor. Problema cea mai mare când dorim să schimbăm ceva e că nici un efort conştient nu poate fi susţinut pe termen lung.

Un ritual presupune propria ta atenţie. Nu e nevoie să îţi reaminteşti tot timpul să faci. Să te speli pe dinţi e un lucru spre care te îndrepţi inconştient pentru că ştii că este sănător să faci asta. O faci în mare parte pe pilot automat, fără un efort inconştient şi fără intenţie.

Analizează orice zonă din propria viaţă în care elti foarte eficient şi vei descoperi că anumite obiceiuri te ajută să realizezi acest lucru. Dacă te trezeşti devreme o faci probabil pentru că te ridici imediat ce sună ceasul şi mergi direct la baie. Dacă eşti zvelt, atunci probabil ţi-ai rezervat zilnic un moment în care să faci exerciţii.

Crearea unor ritualuri pozitive este cea mai puternică metodă de a descoperi cum să ne gestinăm eficient energia astfel încât să fim pe deplin implicaţi în ceea ce facem.

Procesul de schimbare

Realizarea unui proces de durată e un proces în trei paşi, pe care autorii îl numesc Scop-Adevăr-Acţiune.
Primul pas e definirea scopului: în acest pas e nevoie să îţi defineşti viziunea, atât la nivel personal, cât şi profesional, ţinând cont de valorile tale.

Apoi, e nevoie sp afli unde te afli în prezent, confruntându-te cu adevărul. Răspunde-ţi la întrebarea: cum îmi aloc energia acum?

Cel de-al treilea pas e Acţiunea, prin care acoperi diferenţa între ceea ce eşti si ceea ce vrei să fii.

Cartea e împărţitî în două părţi: dinamica implicării totale(în care se vorbeşte despre cele 4 tipuri de energie) şi sistemul de training(în care se vorbeşte despre partea practică, despre procesul de schimbare)

Titlu: Fii in forma! : Puterea implicarii totale
Autori: Jim Loehr, Tony Schwartz
Editura: Amaltea

Cristian Ciuberea
 

Cristian Ciuberea este unul din fondatorii TopHabits.ro. Este interesat de potenţialul uman şi cum anume îl poţi trezi pe uriaşul din tine, considerând că după ce reuşeşti să faci asta, restul e optimizare.