Intr-un video recent, Frank Kern , unul din cei mai mari internet marketeri din America, spunea că pentru a avea succes, o afacere pe internet are nevoie de 3 componente: tehnologie, marketing şi un produs excelent.
Tehnologia în afacerile online
Tehnologia te ajută să livrezi mesajul corect despre un produs excelent în piaţa potrivită, la timpul potrivit.
Marketingul în afacerile online
Marketing-ul online foloseste internetul pentru a livra mesajul potrivit, despre un produs excelent către oamenii potriviţi, la timpul potrivit
Ce e un produs excelent
Un produs excelent este un produs care îl poate ghida eficient pe clientul tău spre un rezultat final, care să ofere o valoare transformaţională mare vieţii sale(în urma utilizării produsului tău, viaţa lui să se schimbe).
Cea mai importantă componentă pentru succes este produsul! Fără un produs care să ofere oamenilor valoare(sa le satisfacă nevoile şi să le aducă rezultate) nici marketingul, nici tehnologia nu ajută la nimic. În schimb, cu un produs de calitate, vei avea nevoie foarte puţin de tehnologie sau marketing. Imaginează-ţi că cineva ţi-ar fi arătat un iPhone în 2005. Ar fi avut nevoie să-i facă reclamă ca să-l cumperi? Ar fi fost de ajuns să vezi de ce e în stare pentru a te întreba unde poţi găsi şi tu unul.
Cum incepi o afacere pe internet
Acum 2 saptamani am participat la un seminar sustinut de Stefan Irimia.
Sistemul lui era format din 4 paşi:
1. Identifici o nişă profitabilă
Nişa este un segment de piaţă. Dacă ne-am referi la piaţa articolelor de îmbrăcăminte, o nişă ar putea fi rochiile, tricourile, pantalonii, gecile. Apoi ai putea împărţi piaţa rochiilor în rochii de seară, rochii elegante, rochii de zi, rochii casual. Apoi la rândul lor, ai putea împărţi rochiile de seară după culor:rochii de seara roşii, rochii de seară mov. Cu cât nişa e mai exactă, cu atât mai bine.
Ca sa înţelegi mai bine ce e o nişă o să-ţi spun o poveste:
Într-o zi, un croitor, s-a trezit plin de inspiraţie şi şi-a făcut un afiş mare pe care scria “Aici e cea mai bună croitorie din ţară”. Vecinul lui, supărat de acest mesaj, s-a gândit să-i vină de hac competitorului său şi şi-a făcut un afiş pe care scria: “Aici e cea mai bună croitorie din lune”. Al treilea croitor, mai inteligent decât ceilalţi la un loc(probabil şi pentru că nu s-a lăsat orbit de mândrie) şi-a făcut şi el un afiş pe care scria: “Aici e cea mai bună croitorie de pe strada asta“.
După ce ai găsit o nişă profitabilă, urmează partea tehnică a afacerii:să înregistrezi un domeniu web, să cumperi găzduire pentru site-ul tău şi să instalezi wordpress (o platformă online foarte uşor de folosit).
2. Publici continut
Acum că ai găsit o nişă profitabilă, într-un domeniu care te pasionează(de preferat) urmează să publici conţinut. Dacă pasiunea ta e creşterea iepurilor de exemplu, începi să scrii articole despre cum să creşti şi să îngrijeşti iepurii. În felul ăsta le oferi cititorilor tăi valoare(informaţii pe care ei le caută).
În această etapă îţi câştigi simpatia cititorilor şi îi convingi să revină pe site-ul tău.
3. Te promovezi şi îţi faci o lista de potenţiali clienţi
Pentru a face bani pe internet(şi nu numai) trebuie neapărat să vinzi. Ştiu, nu sună plăcut, nu e plăcut, dar ăsta e adevărul. Dacă nu vinzi ceva, nu faci bani. Când vorbim de vânzare ne putem referi la vânzarea unui produs fizic(adidaşi, ursuleţi de pluş), unor servicii(design web) sau la vânzarea de informaţii(o carte despre cum să creşti iepuri).
Iar pentru a putea vinde ceva, trebuie să ai cui. În această etapă îţi promovezi site-ul şi construieşti o listă de potenţiali clienţi.
4. Monetizarea
Ai deja o nişă, ai deja conţinut, ai persoane interesate să afle mai multe despre subiectul despre care scrii, următorul pas e să faci bani din pasiunea ta. Modalităţie de a face bani din site-ul tău sunt multe: poţi vinde reclamă, poţi recomanda produsele altora(marketing afiliat), poţi vinde propriul tău produs, poţi scrie articole plătite, etc.
La prima vedere pare simplu, şi chiar e, dar totuşi, cei care fac bani din internet nu sunt aşa de mulţi, aşa că apare întrebarea:
De ce nu fac toţi oamenii bani pe internet?
Pentru că le lipseşte un set de obiective specifice(Vezi articolul despre cele patru planuri pentru o afacere profitabilă) si un plan simplu si eficient pentru a le atinge.
Curs de blogging
Teoria ca teoria, dar hai sa vedem cum facem cu practica. Iti recomand cursul lui Marius Achim, daca esti la inceput si nu stii cum sa incepi.
Exista o maxima: teoria ca teorie, dar practica te omoara.
Gasirea nisei este un pas foarte strategic; daca ofer informatii despre ceva care ma pasioneaza dar in acelasi timp foarte multi altii ofera informatii mai competente (vezi domeniul nutritiei) trebuie sa fiu foarte buna la marketing.
De fapt, din curusrile pe care eu le-am frecventat am invatat ceva: uita produsul; concentraza-te pe cum il vinzi, deci pe marketing.
In toate acestea este necesar sa se considere factorul timp. Mai toate cursurile de cistigat bani iti enumera etapele prin care se trece, dar nu si durata de timp care e nevoie de a ramine intr-o etapa. Totul este ca un film de 120 de minute, in care o persoana parcurge copilaria, adolescenta, viata de adult si moare avind mare succes si lasind milioane urmasilor.
Eu am pornit o afacere si – conform instructorilor – mi-am facut obiective, cit sa cistig dupa o luna, dupa doua, dupa sase si dupa un an. Peste pastru luni neavind rezultatele asteptate, am luat o consultatie de marketing. La intrebarea mea, ce fac gresit in marketing mi-a spus: esti doar de patru luni pe piata. Lumea are nevoie de sase luni sa te bage in seama (si o luna sa te uite daca nu actionezi).
Da, afacerile online sunt profitabile. Daca ai ragazul de timp necesar si finantele iti sunt asigurate cel putin o jumatate de an.
Mie imi place mai mult ideea lui Frank Kern: daca produsul tau e extraordinar, nu ai nevoie de prea mult marketing sa vinzi. Am un prieten care chiar dupa ce a aparut cartea Getting things done, a facut un program pentru time management care se plia pe principiile din carte.
Facea sute de dolari zilnic, si asta fara sa se promoveze decat din “gura in gura”. De ce? Produsul lui era foarte bun. E adevarat, dupa ce au aparut pe piata alte zeci de programe, vanzarile lui s-au redus la 0.
Apoi, imi place foarte mult ideea lui Daniel Zarnescu: trebuie sa te pasioneze produsul la care lucrezi pentru a transmite acel entuziasm mai departe si pentru ca lumea sa vrea sa faca parte din comunitatea ta.
Asta se leaga si de faptul ca desi multa lume zice ca banii sunt in lista, de fapt banii sunt in relatia creata cu lista. Oamenii cumpara daca le inspiri incredere si daca te simpatizeaza. Daca una din aceste 2 conditii nu sunt indeplinite, nu vinzi:)
E adevarat, ca marea provocare e cu practica. Desi, aici eu cred ca e in stransa legatura cu scopul tau in viata. Daca ti-e foarte clar definit, vei actiona de la sine si vei fi motivat intrinsec. Daca apar neclaritati.. si drumul tau o sa fie cu opriri, intoarceri si multe obstacole(iar aici vb din experienta :D)
Da, ai perfecta dreptate aici la urma, scopul de viata trebuie foarte clar definit; si nu are voie sa fie definit de altii. Neclaritatile apar si atunci cind incepi sa “te faci public” cu ideea ta – intervin din nou vocile care au incercat sa iti dea alt scop de viata decit cel pe care il vrei tu.
Cu pasiunea chiar din antichitati este cunoscuta maxima: “ce vrei sa aprinzi in altii trebuie sa arda in tine intai”. (de n-ar fi pompierii atit de prompt la datorie…). Am avut niste experiente interesante in leg. cu asta; unii au facut cariera cu ideile mele 😉
Si pina la urma se ajunge la concluzia ca preferinta umana este factorul principal: simpatia si a cistiga increderea. Este simplu daca ma pot intalni personal cu clientii mei; este mai dificil prin net. Probabil ca in asta consta puncul meu slab. Si mai trebuie sa fiu ferm convinsa ca intr-adevar se pot castiga bani pe net…
Sun pesimista? Tocmai am un pompier pe urmele mele… si fac eforturi mentale majore sa gasesc modalitati alternative sa mentin focul intens 😉 Stii ceva de gândire laterală?
Deci: mersi pentru impulsuri, ațâță focul.
Ce fel de afacere ai pornit? 🙂
Am auzit de cartea lui Edward de Bono, Gandire laterala, dar inca n-am citit-o. E pe lista de asteptare 😀
Evident pasiunea mea are puternic de-a face cu bucataria. 😀
http://www.agapecatering.at
aici mi-au spus ca nu sunt destul de demult “pe piata”… si aici intervin “profesionistii” care imi iau vintul din pinze spunind ca ideea mea nu e viabila.
http://1000recipes2try.wordpress.com/
Blog personal, “supapă de descărcare” cu un proiect pe care sper sa il pot dezvolta intr-o directie profitabila dupa ce “adun” citiva cititori. Am aflat ca unii citesc blogul “in secret” fara sa lase comentarii…
O prietena mi-a spus ca internetul e ca si piata principala a satului: multi isi ofera marfa, uniii trec, se uita, altii privesc de la geamuri si prea putini se opresc sa schimbe o vorba…
Mersi de cartea cu gindirea laterala. Sper sa o gasesc pe undeva, am gasit doar articole cu exemple concrete dar as vrea mai mult. In orice caz, cit am invatat despre asta functioneaza super.
Astept comentariile tale despre carte.
Ti-am trimis pe mail cartea in format audio in engleza. Aveam si “cele sase palarii ganditoare” in romana, daca esti interesata, o sa o caut si o sa ti-o trimit si pe aceea :D.
Daca te-ar interesa mai mult varianta scrisa, o pot cauta, dar tot in engleza o sa fie 🙂
Cool! Am primit totul, mersi. Engleza e perfect, mi-e a doua limba materna. Am gasit si pe Amazon carti scrise de Bono, dar inca nu m-am hotarit pe care s-o comand. MP3 e si mai bine!