“The key is not to prioritize what’s on your schedule, but to schedule your priorities.”
– Stephen Covey –
Aceasta este prima parte dintr-o serie pe care doresc să o scriu legat de cum să îți simplifici viața.
De ce să îți simplifici viața în primul rând? Dacă ești ca și mine, ai de realizat multiple sarcini la lucru, în familie, în relația cu copii, în proiectele personale etc. O să ai definite zeci și sute de obiective de realizat și dorințe pe care vrei să le transpui în realitate. Nu o să reușești niciodată să le duci la bun capăt dacă nu le pui într-un sistem. În primul rând cum poți simplifica realizarea sarcinilor și proiectelor proprii?
Cu ce să începi? Ce să lași la urmă? În ce ordine să le faci?
Începe cu ce îți este mai important ție
Începe prin a-ți crea o listă cu tot ce vrei să realizezi. Notează totul. Apoi triază ceea ce ai de făcut – sarcini, dorințe, proiecte. Eu mă uit care dintre ele sunt importante de realizat și care nu. Cele care poți alege să nu le îndeplinești, taie-le de pe listă (le poți adăuga pe o altă listă cu lucruri care vrei să le faci cândva). Vezi care sarcini nu mai ai nevoie să le realizezi – poate nu te mai interesează să joci șah și nu mai ai nevoie să te înscrii la un training. Vezi, de asemenea, care le-ar putea realiza mai repede și mai bine altcineva (sau așa poți scăpa de ele :-).
Adaugă întâi pietrele mari
Apoi, din ceea ce a rămas, rămâne să stabilești care sunt cele mai importante pentru tine. Personal am o listă cu sarcini de realizat, din care îmi aleg zilnic cele mai importante și care decid că este obligatoriu să le îndeplinesc. 1, 2, maxim 3, nu mai multe sunt cele esențiale. Acestea vor fi pietrele mari, sarcinile cu care îmi încep ziua și care mă apropie cel mai mult de obiectivele mele de viață. La început este de preferat să alegi una singură ca fiind esențială și să o planifici ca fiind prima în acea zi. În fiecare zi începe-ți ziua cu ceea ce este mai important pentru tine. Și asigură-te că faci ce ți-ai propus. După o perioadă vei putea trece la 2 sau 3 pietre mari zilnic, nu mai mult.
Peste pietrele mari vei adăuga altele mai mici, sarcini care apar zilnic, probleme de rezolvat, proiecte mai puțin importante, dar necesare. Acestea le vei adăuga pe parcursul zilei între cele mai mari, asigurându-te că cele importante rămân pe primul plan. Eu am descoperit că sunt mai eficient dacă stabilesc ore exacte de realizare a sarcinilor importante. Vezi dacă este la fel și pentru tine.
În fiecare zi redefinește-ți lista cu sarcini. Vezi ce este actual, ce trebuie schimbat. Dacă zilnic este prea des, fă asta săptămânal sau cum îți este ție mai potrivit. Asigură-te că pe lista ta se află ceea ce vrei tu cu adevărat să faci.
Un alt aspect care nu trebuie să îl uiți, este de a menține mereu totul cât mai simplu. Nu îți propune să realizezi săptămâna viitoare 5 proiecte. Lasă unul sau două, dacă nu este obligatoriu mai mult. Iar săptămâna următoare încă unul. Gândește-ți totul pe termen lung și perfecționează-ți mereu sistemul. Mark Twain spunea că este de preferat îmbunătățirea continuă, decât o perfecțiune visată pentru viitor. Mergi pas cu pas și fii consecvent.
Cum procedezi tu când te organizezi? Cum stabilești ce vei face pentru a îți realiza obiectivele?