5

Simte frica si fă-o oricum (2)

În prima parte a articolului am vorbit despre ce este cu adevărat frica şi care sunt cele 3 nivele ale ei.

Am stabilit deja că toată lumea simte frica când face ceva nou. Atunci, cum se face că sunt unii care reuşesc să treacă la acţiune în ciuda fricii? E pentru că nu frica e problema! Adevărata problemă e cum privim frica. Pentru unii, frica nu are nicio importanţă, pe când pe alţii, frica îi paralizează.

Putem alege să privim frica dintr-o poziţie de durere şi să ne simţim deprimaţi, neajutoraţi şi neputincioşi sau putem privi frica dintr-o poziţie de putere şi să ne simţim entuziasmaţi de noile provocări, să alegem cum vrem să ne simţim şi să acţionăm în ciuda fricii.

Frica – de la Durere la Putere


Unde anume te situezi în graficul de mai sus? Identifică dacă te afli mai aproape de durere sau mai aproape de putere, de fiecare dată când eşti nevoit să treci la acţiune. Îţi voi descrie 7 paşi care te vor ajuta să treci de la durere la putere.

1. Desenează-ţi propriul grafic(ca cel de mai sus)şi lipeşte-l pe un perete. Simplul fapt de a-ţi face graficul îţi va da putere, pentru ca e acţiunea înseamnă putere. În plus, te va ajuta să îţi aminteşti încotro vrei să mergi, de la durere la putere(eu mi-am lipit pe perete un grafic cu “de la victima la responsabil”)

2. Pentru a evita să te iei prea în serios, scrie sub grafic citatul:
“Angels fly because they take themselves lightly”

3. Pune un semn pe grafic în locul în care te situezi în momentul de faţă

4. Uită-te în fiecare zi la grafic şi întreabă-te: “Mă văd în acelaşi loc sau m-am mutat?” apoi mută semnul în locul corespunzător.

5. Dacă ai mereu în minte locul în care vrei să ajungi, te va ajuta să iei decizii în legătură cu vei face cu viaţa ta. Înainte de a acţiona, întreabă-te: “acţiunea asta mă va ajuta să fiu mai puternic?” Dacă nu, te vei gândi de două ori înainte de a face o alegere.

6. Distrează-te când foloseşti graficul. Dacă te gândeşti la el ca la un joc, îţi va uşura situaţia.

7. Ai putea să vrei să foloseşti grafice diferite pentru diferite arii ale vieţii tale. Pentru a fi puternic, e nevoie să stăpâneşti toate aspectele vieţii tale-job-ul, relaţiile, sănătatea, etc. De multe ori oamenii sunt foarte puternici în unele domenii şi patetici în altele.

Reţine că progresul pe grafic e determinat doar de tine, nimeni altcineva nu poate să îl determine, chiar dacă s-ar putea ca unii să încerce. S-ar putea ca din afară să pari a fi acelaşi chiar dacă în interior te simţi schimbat şi foarte puternic.

Schimbă-ţi vocabularul

E nevoie să îţi schimbi vocabularul dacă vrei să ajungi să priveşti frica dintr-o poziţie de putere. Felul în care foloseşti cuvintele are un impact uriaş asupra calităţii vieţii tale. În timp ce unele cuvinte sunt distructive, altele îţi dau putere.

“Nu pot” implică că nu ai control în viaţa ta, pe când “nu vreau” pune o situaţie sub semnul întrebării. Când îţi spui “nu pot” îi transmiţi subconştientului că eşti slab, iar subconştientul tău crede ce aude chiar dacă nu e adevărat. De exemplu, când spui “nu pot veni la întâlnire pentru că am teme” îi transmiţi subconştientului că eşti slab.

De fapt, “nu pot veni la întâlnire” nu e un adevăr. Adevărul e că tu “poţi veni la întâlnire, dar alegi să îţi faci temele”. Pentru a folosi cuvinte care îţi dau putere, poţi folosi “mi-ar plăcea să vin la cină, dar am teme, şi e important pentru mine să le fac”. Această afirmaţie are integritate, adevăr şi putere 🙂

“Trebuie” e un alt cuvânt dăunător, pentru că implică că nu ai alegeri în viaţă. “Aş putea” e un cuvânt puternic, care îţi dă de ales: “aş putea să o văd pe mama mea, dar aleg să merg la film azi”.

“Nu e vina mea” te face să pari neajutorat. E mult mai bine să îţi asumi responsabilitatea pentru tot ce ţi se întâmplă în viaţă decât să fii o victimă. “Nu e vina mea că m-am îmbolnăvit, nu e vina mea că nu-mi găsesc un job”. Dacă eşti responsabil, te poţi gândi ce vei face în viitor. “sunt total responsabil pentru boala mea, hai să văd ce aş putea face pentru a preveni să mi se întâmple din nou. Aş putea să îmi schimb dieta. Aş putea renunţa la fumat, la băutură. Aş putea dormi mai mult”.

“E o problemă” e o altă propoziţie negativă. “E o oportunitate” îţi deschide uşa spre creştere. De fiecare dată când vezi cadourile oferite de obstacolele vieţii poţi manevra situaţii dificile într-un mod recompensator. De fiecare dată când ai oportunitatea de a-ţi mari capacitatea de a te descurca în lume, devii mai puternic.

“Sper” e alt cuvânt folosit de victime. “Ştiu” e un cuvânt mult mai puternic. “Sper că voi obţine job-ul” versus “Ştiu că voi obţine jobul”. Prima frază te îngrijorează şi te face să nu poţi dormi noaptea, pe când a doua te calmează şi-ţi ofera pace.

Dacă..” e plictisitor. “Data viitoare” implică că ţi-ai învăţat lecţia şi că data viitoare te vei folosi de experienţă. “Dacă nu i-aş fi zis Mariei lucrurile alea…” versus “am învăţat că Maria e cam sensibilă. Data viitoare voi fi mai atent”.

“Ce ma voi face?” e plin de frică. “Ştiu că mă voi descurca” e plin de putere.

“E îngrozitor” e folosit în cele mai nepotrivite situaţii. De exemplu, “mi-am pierdut portofelul, e îngrozitor!” E un inconvenient că ţi-ai pierdut portofelul, dar e departe de a fi îngrozitor! 🙂 Când spui că ceva e îngrozitor, transmiti subconştientului: dezastru, dezastru, dezastru. Înlocuieşte “e îngrozitor cu “e o experienţăp din care învăţ”.

Extinde-ţi zona de confort

În timp ce îţi monitorizezi vocabularul poţi aduce mai multă putere în viaţa ta extinzându-ţi zona de confort. Ce înseamnă asta?

Majoritatea dintre noi ne simţim confortabil într-o anumită zonă, zonă pe care când o depăşim ne simţim inconfortabil. De exemplu s-ar putea să cheltuim 100 de ron pe o pereche de papuci, dar 150 ron să ne facă să simţim neliniştiţi. Putem merge să bem un suc într-un club când sutem cu cineva, dar ne nelinişteşte dacă mergem singuri. Putem cere 50 de ron pentru un serviciu, dar ne crează panică să cerem 55 ron.

Pentru fiecare zona de confort e diferită, dar indiferent dacă suntem săraci sau bogaţi, înalţi sau scunzi, femei sau bărbaţi, luăam decizii bazate în limita zonei noastre de confort.

De fiecare dată când ne asumăm noi riscuri, ne extindem zona de confort. Andrei a scris un articol mai detaliat despre cum te poate ajuta evitarea confortului.

În partea a treia a articolului o să vorbesc despre ce înseamnă să fii responsabil, despre cum şi de ce să fii pozitiv şi despre cum să faci faţă celor care nu vor ca tu să te dezvolţi. Până atunci, simte frica şi fă-o oricum! 😀

Cristian Ciuberea
 

Cristian Ciuberea este unul din fondatorii TopHabits.ro. Este interesat de potenţialul uman şi cum anume îl poţi trezi pe uriaşul din tine, considerând că după ce reuşeşti să faci asta, restul e optimizare.

Click Here to Leave a Comment Below 5 comments
Cristi Pavel - August 20, 2011

“Angels fly because they take themselves lightly” – foarte bun.

Am ajuns să mă gândesc și eu că uneori luăm viața prea în serios și tocmai acest lucru ne creează teama care ne paralizează.

Ca o mică adaugare, :D, pașii mărunți sunt cea mai buna metodă de extindere a zonei de confort.

Reply
Viorel - August 23, 2011

Hmmm foarte tare aceasta serie de articole , mi-a placut mai ales partea cu ” S-ar putea ca din afară să pari a fi acelaşi chiar dacă în interior te simţi schimbat şi foarte puternic.” pentru ca ma regasesc 100% in ea , astept cu nerabdare partea a 3-a si voi mai verifica din timp in timp acest articol pentru a fi sigur ca mi-am scos din vocabular acele cuvinte pe care vreau sa le evit

Reply
Cristian Ciuberea - August 25, 2011

ma bucur ca iti place seria:D cel mai probabil partea a treia o voi publica vinerea viitoare

Reply
Madalina - September 23, 2011

Nice job, people!

Reply
vali - December 13, 2012

un link pt partea a 3 a ?

Reply

Leave a Reply: