Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Sportul- o componentă necesară a vieţii noastre

Vedem la TV zeci de emisiuni despre sănătate, alimentaţie, stil de viaţă, precum şi numeroase diete minune. Toate acestea pun următoarea problemă: Cum să fiu în formă?


Răspunsul e simplu, dar foarte variat totodată. Se compune din două părţi:

  • Făcând mişcare
  • Alimentându-te corect

În acest articol o să mă refer la mişcare în general.

“Ce tip de mişcare?” vă întrebaţi, probabil. Sincer să fiu, orice tip de mişcare, orice sport; pot spune chiar că orice activitate fizică vă oferă rezultate remarcabile atât timp cât este făcut(ă) constant. Da, aţi înteles! Nu e foarte important dacă înoţi, alergi, mergi la sală, sari coarda, mergi pe bicicletă sau pur şi simplu umbli ceva mai rapid decât în mod normal. Totul depinde de constanţa cu care faci această activitate. Însă constanţa e greu de obţinut, cel puţin în primă fază. Cum să o obtineţi? O să vă ofer mai mulţi stimuli:

1. Pentru început, stabiliţi-vă un scop şi duce-ţi-l la îndeplinire cât mai curând. „De mâine vreau să alerg 20 de minute pe zi. O să îmi cumpăr săptămâna asta o bicicletă(medicinală, pentru iarnă) şi o să o folosesc 30 de minute pe zi. Mâine fac abonament la sală  etc.”

În sport aveţi nevoie de voinţă ca să vedeţi o evoluţie în timp. Astăzi să faceţi mai mult ca ieri, mâine mai mult ca azi. Nu vă speriaţi, corpul se adaptează şi chiar vă mulţumeşte făcându-vă mai fericiţi prin eliberarea unui hormon numit serotonină.

2. Nu faceţi asta singuri. Căutaţi un prieten, o rudă, cineva cu care să începeţi această activitate, care să vă facă să continuaţi când nu mai vreţi asta şi pe care să îl faceţi să continue. Până acum am convins 5 prieteni să se apuce de culturism. Trei dintre ei continuă şi acum.

3. Aveţi răbdare. Vă cer o lună în care să faceţi mişcare constant. După asta puteţi să renunţaţi, dacă vreţi . Dar nu o să renunţaţi. Pentru că mişcarea devine un viciu. Corpul dumneavoastră o să vă ceară să faceţi mişcare şi o să simţiţi că nu mai sunteţi în formă maximă în restul timpului dacă îi refuzaţi acest drog constructiv.

În sesiune n-am mai făcut sport deloc, cam o lună în total. Cum îmi antrenez toţi muşchii la sală, în această perioadă am avut vreo 20 de crampe musculare. Muşchii mei îşi cereau porţia zilnică de efort.

4. Ţineţi-vă mintea ocupată. În orice sport e nevoie de efort prelungit. Cea mai grea parte e să fiţi capabili să rezistaţi atât cât v-aţi propus. Corpul rezistă, mintea nu. Minţiţi-o. Ascultaţi muzică dacă alergaţi/pedalaţi pe afară. Dacă sunteti în casă, pe o bicicletă statică sau o bandă de alergat, vă sugerez să vă uitaţi la TV sau la un film bun pe calculator. O să vedeţi că uitaţi de oboseală.

5. Luaţi-o treptat. Începutul e greu. Nu o să deveniţi atlet profesionist din prima lună,  nici măcar din primul an. Asta nu înseamnă să renunţaţi. Vă asigur că după 3 luni o să vedeţi rezultatele. Ceea ce vă rog e să măriţi intensitatea şi durata exerciţiului câte puţin de fiecare dată, până când sunteţi mulţumiţi.

Ideal ar fi să faceţi minim 20 de minute de sport în fiecare zi. Aceste 20 de minute pot fi bicicletă(medicinală sau mobilă), alergat, săritul coardei sau un mers alert. Asta pentru cei ce nu au timp, nu vor să îşi facă abonamente la sală sau la un bazin de înot.

Sigur, durata activităţii şi frecvenţa cu care o practicaţi depinde foarte mult de tipul de activitate. De exemplu, dacă mergeţi la sală nu e indicat să faceţi asta mai mult de o dată la două zile, dacă vreţi să creşteţi în masă musculară. Dacă nu vreţi neapărat muşchi şi vreti să fiţi mai supli şi mobili, vă sugerez ca în ziua liberă să faceţi cardio.

Ce este cardio? O explicaţie ştiinţifică a acestui termen şi detalierea mai multor tipuri  de sporturi o să dezvolt în articolele viitoare despre sport, în fiecare marţi şi vineri .

Sursa FOTO

Articolul următor din această serie.