Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Succes versus Esec

De multe ori vorbim despre rezultatele noastre în termeni de “eşec” sau “succes”. Şi precizăm aceste cuvinte atât de des, încat uitam, poate, ce înseamnă de fapt.

Defeat is not the worst of failures. Not having tried is the true failure. George Edward Woodberry.


Comportamentele zilnice creează obişnuinţa succesului sau a eşecului.

În calea succesului ne lovim cel mai des de false generalizări. Din dorinţa de certitudine, tragem linie când facem bilanţuri şi tragem concluzii: 80% din rezultat înseamna eşec, 110% înseamnă (mai mult decât) succes. Dacă s-au îndeplinit doar 4 din 5 obiective, ramânem cu un gust amar – din cauza dialogului interior: “Am depins de…”, “Nu am putut face asta…”, “Nu a ieşit aşa cum mi-am propus…” şi lista o poţi continua. Învaţă să apreciezi efortul pentru drumul parcurs, chiar dacă nu ai ajuns la destinaţie.

Exemplu de dialog interior (fară convingeri limitative): “Nu rămâne blocat în trecut. S-a întâmplat, te-a făcut ceea ce eşti acum. Fii recunoscător că s-a întamplat şi asumă-ţi responsabilitatea!

Gândeşte-te cum te poate ajuta mai departe în ceea ce vrei tu să faci. Fă-ţi planuri, nu fi inclus în ale celorlalţi. Eşti pe drumul tău. Greşelile nu sunt <eşecuri>, ci oportunităţi de învatare (clişeic, nu? dar adevărat). Timpul tău e limitat, nu îl irosi încercând să schimbi trecutul sau să plângi după ce a fost. Fruntea sus! Concentrează-te pe ce vrei să realizezi, nu pe emoţia de moment. Ce ai spune mâine despre azi? Ai luat cea mai înaltă alegere a momentului? Eşti cea mai bună versiunea a ta? Iar alergi singur şi iesi pe locul 2? No way. Not anymore.”

Azi schimb lumea şi îmi pregătesc terenul pentru mâine

Vei observa rezultate concrete pe masură ce iţi educi dialogul interior. Mai mult, termenii de succes si esec îşi pierd din sens când gandeşti în termeni de “Am caştigat …(avantajele a ceea ce ai facut).. la preţul de …(dezavantajele faptelor tale) “.

Orice rezultat, acţiune, eveniment sunt valorificate şi pe termen lung (de cele mai multe ori, efectul pe termen lung este cel major). În acest caz, cum poţi decide acum dacă este “bun” sau “rău”? Judecăţile de valoare sunt întiparite puternic în modul nostru de gândire, doar ca să automatizeze luarea deciziilor. Odată ce le dăm libertate să devină subconştiente, devin convingeri limitative.

Aveţi curajul să priviţi înapoi şi să cuantificaţi schimbările provocate de un eveniment neplăcut, până în prezent! Puneţi în balanţa dacă a meritat (judecata de valoare). Gândiţi-vă ce puteţi învăţa (şi nu aţi invăţat înca). Teoria Haosului explică foarte clar: “un eveniment, oricât de mărunt la un moment dat, poate provoca un impact inimaginabil în timp”. Găseşte exemple în viaţa ta. Fiecare faptă reverberează. O simplă întamplare poate contribui impredictibil la viitorul tău. Nu pot da un exemplu mai bun decât discursul lui Steve Jobs despre “connecting the dots in your life“.

Eşti gata să obţii succesele pe care ţi le doreşti?