Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Suferinţa şi plăcerea

Există o forţă care ne dirijează din umbră comportamentul. Ea acţionează asupra tuturor aspectelor existenţei noastre, de la relaţiile interumane la partea financiară, de la trup la minte. Tot ceea ce facem, facem fie din nevoia de a evita suferinţa, fie din dorinţa noastră de a simţi plăcerea.

Deşi vorbim deseori despre schimbările pe care am vrea să le facem în viaţa noastră, de cele mai multe ori nu le facem pentru că punem problema greşit. Încercăm să schimbăm comportamentul nostru, care e efectul, în loc să ne ocupăm de cauză. Înţelegerea şi utilizarea forţelor plăcerii şi suferinţei, ne ajută să facem schimbări care să dureze.

Să luam de exemplu amânarea. Amânarea înseamna să ştii că ar trebui să faci ceva, dar sa nu faci. De ce nu o faci? Pentru că la un anumit nivel, consideri că trecerea la fapte ar fi mai dureroasă decât amânarea. Şi totuşi, uneori când amânăm un lucru prea mult, simţim nevoia de a-l face, de a scăpa de tensiunea provocata de lipsa acţiunii. De ce? Pentru ca am modificat conexiunile cu suferinţa, cu plăcerea. Lipsa acţiunii a devenit mai dureroasă decât amânarea.

Secretul succesului este să inveţi cum să foloseşti suferinţa şi plăcerea, în loc să laşi suferinţa şi plăcerea să se folosească de tine. Dacă vei reuşi să faci asfel, vei obţine controlul asupra vieţii tale. Dacă nu, viaţa va deţine controlul asupra ta. (Anthony Robbins)

Oamenii nu se schimbă, deşi suferă, pentru că nu le-a ajuns cuţitul la os. Nu au ajuns la limita suferinţei, la pragul emoţional, cum îi spune Tony Robbins. Când se întâmplă asta, suferinţa ne devine un prieten, pentru că ne ajută sa luăm o hotărâre: nu se mai poate aşa!

Cea mai importantă lecţie pe care o învăţăm în viaţă e distincţia între ce anume ne produce suferinţa şi ce anume plăcerea. Această lecţie e diferită pentru fiecare în parte, la fel cum sunt şi comportamentele noastre. Dacă unii acţionăm pentru a nu simţi suferinţa, alţii acţionăm pentru a simţi plăcerea.

Comportamentul nostru, atât cel conştient, cât şi cel inconştient, este declanşat de suferinţă şi plăcere, care pot avea diferite surse: prietenii din copilărie, părinţii, profesorii, personaje din filme, cântăreţi. Poate nu realizezi când a avut loc condiţionarea faptelor, dar toate astea au contribuit la cel care eşti azi. Conexiunile de idei cu suferinţa şi plăcerea îţi modelează destinul. O bună întrebare pe care ai putea să ţi-o pui e: ce înţeles dai lucrurilor? (Mănânci ca să trăieşti sau trăieşti ca să mănânci?)

Ceea ce impulsionează comportamentul nostru este de fapt o reacţie instinctivă la suferinţă şi la plăcere, nicidecum un calcul raţional. Uneori credem că controlăm acest sistem şi pe perioadă scurtă reuşim(de exemplu poate ţi un regim pentru o perioadă, după care renunţi). Dar în timp, problema reapare dacă nu eliminăm cauza. Dacă vrem schimbări de durată, trebuie sa asociem cu suferinţa vechiile obiceiuri(de a mânca în exces) şi cu plăcerea noile obiceiuri(de a mânca moderat).

Paşi spre schimbare:

1. Notează 4 măsuri pe care vrei să le iei, dar le-ai tot amânat.
Poate vrei să slăbeşti, sau să mergi la sală, sau să te laşi de fumat, ori să reiei legătura cu o persoană importantă.

2. Răspunde pentru fiecare măsură, la urmatoarele întrebări: de ce nu am luat măsuri? ce suferinţă am asociat în trecut ideii de a lua aceste măsuri?
Dacă răspunzi la întrebări vei întelege că ai asociat o idee de suferinţă mult mai mare în cazul luării măsurii decât în cazul neluării.

3. Notează toate plăcerile pe care le-ai trăit în trecut permiţându-ţi acest obicei negativ.
E important să ştii ce plăcere îţi aduce obiceiul negativ pentru a putea să obţii aceaşi plăcere fără consecinţe negative. Identificarea plăcerii te va ajuta să descoperi care e ţinta ta.

4. Notează-ţi cât te va costa dacă nu te schimbi chiar ACUM.
Cât o să te coste în următorii 5 ani dacă nu te ridici de pe canapea şi nu începi să trăieşti sănătos?

5. Notează-ţi toate plăcerile pe care le vei trăi dacă vei lua aceste măsuri CHIAR ACUM.
O listă mare cu avantajele schimbării te va stimula emoţional şi te va entuziasma să spui: “voi reuşi să am sentimentul că într-adevăr deţin controlul asupra existenţei mele şi sunt adevatul meu stăpân”.

sursa FOTO