Tophabits

Dezvoltare personala de la A la Zen

Tehnica 60-60-30

“Most people have no idea of the giant capacity we can immediately command when we focus all of our resources on mastering a single area of our lives.”

Tony Robbins

Săptămâna trecută am scris despre tehnica Pomodoro. O tehnică simplă prin care te focusezi pe ceea ce ai de făcut și devii mult mai eficient. Din propria experiență și din feedback-ul pe care l-am primit la articol, am observat că tehnica este eficientă în majoritatea cazurilor.

Ce se întâmplă însă atunci când ai sarcini mai complexe și care durează mai mult de 25 de minute? O soluție ar fi să o împarți în mai multe Pomodoro și să o realizezi secvențial. Dezavantajul este că în clipa în care închei un Pomodoro, trebuie să faci pauză, ceea ce duce la pierderea focusării pe acel subiect (acesta este și unul dintre motivele principale ale pauzelor, de altfel). La sarcinile mai complexe aceasta poate deveni o problemă, la reluarea ei – în următorul Pomodoro – ai nevoie de un timp de acomodare pentru a intra din nou în concentrare.

Întotdeauna când începi ceva, primele minute le vei folosi pentru a te acomoda cu detaliile acelei noi sarcini. Spre exemplu, când scriu am tendința de a lucra mai mult de 25 de minute și prefer să mă concentrez pe intervale de 50 de minute.

O soluție este o tehnică similară, tehnica 60-60-30. Tehnica presupune organizarea timpului de activitate în segmente de 60 de minute, din care 50 de minute lucru, urmat de 10 minute pauză.

50 minute lucru, 10 minute pauză

În prima repriză de activitate, timp de 50 de minute te concentrezi pe sarcina pe care vrei să o realizezi, evitând orice gen de întrerupere: oprește messengerul, skype, întrerupe conexiunea la internet dacă nu îți este necesară, evită convorbirile telefonice sau întreruperile de orice alt fel.

Folosește un cronometru/timer fizic sau software online (o opțiune este e.gg timer sau o căutare pe Google după “egg timer” îți va descoperi și altele), respectiv offline, cum ar fi FocusBooster (Balazs mulțumesc pentru recomandare). Îl reglezi la 50 de minute și apoi îl ignori până la terminarea timpului. Eu mi-am comandat și tocmai am primit un timer de pe ebay (a costat app. 6£ = 30 ron), prefer timer-ul fizic, celui software.

După scurgerea celor 50 de minute ia o pauză de 10 minute. Citește o revistă, fă o scurtă plimbare, lucrează la altceva, important este să rupi concentrarea de la ceea ce făceai și creierul să poată relua următorul ciclu cu o gândire proaspătă.

Reia același ciclu

Când ai terminat pauza de 10 minute reia încă o dată același ciclu: 50 minute lucru, 10 minute pauză.

Pauză 30 de minute

După două cicluri 50-10, ia o pauză de 30 de minute, în care ai grijă să bei apă, să manânci ceva și, dacă este OK pentru tine, să te miști puțin. După 2 ore de lucru, nivelul zahărului în sânge tinde să scadă, ceea ce poate duce la senzație de oboseală și lipsă de energie. Acum este momentul să guști ceva, astfel îți vei crește înapoi nivelul zahărului din sânge, cu efect imediat în revigorarea ta. În acest fel respecți ciclurile naturale ale corpului.

Sfaturi:

– Ca și la tehnica Pomodoro, programează-ți aceste intervale de activitate la începutul zilei. Dimineața avem tendința de a fi cel mai plini de energie, creativitate și eficienți.

– Începe cu cele mai importante sarcini pentru tine, cele care te duc mai aproape de realizarea obiectivelor tale esențiale.

– Foarte important să nu începi ziua cu verificarea e-mail-ului. Vei continua să și răspunzi la mesaje și îți vei irosi cea mai importantă parte a zilei. Ideea este să fii în stare proactivă, iar nu să treci în stare reactivă, răspunzând la mesaje.

Resurse suplimentare:

Dacă vrei să afli mai multe, îți recomand:

– Programul Wake Up Productive, al lui Eben Pagan. Un program excelent, planificat pe 12 săptămâni, cu scopul final de a îți crește eficiența personală. Vei găsi mult mai multe despre productivitatea personală. Sunt la materialul săptămânii 6 și am rămas cu o impresie foarte bună despre ceea ce am studiat până acum.

– Cartea În formă la serviciu şi acasă, de Tony Schwartz. Una dintre cele mai bune cărți de dezvoltare personală. Atinge foarte bine subiectul productivității personale.

sursa FOTO