1

Vitaminele şi funcţiile lor

Am ales să scriu despre vitamine pentru că am observat că nu toată lumea cunoaşte funcţiile acestora. Pentru că au un rol crucial în menţinerea unui stil de viaţă sănătos, m-am gândit să fac o listă cu vitaminele, funcţiile acestora şi unde pot fi ele găsite.

1. Vitamina A

  • Menține elasticitatea si catifelarea pielii;
  • Intervine în procesul vederii;
  • Intervine în funcția de reproducere(în dezvoltarea ovarului, în fertilitate, potență);
  • Găsită în fructele intens colorate(și coapte) și ȋn ficatul de pește oceanic.

2. Vitamina D

  • Rol ȋn absorbția de calciu și fosfor;
  • Menținerea sănătații oaselor şi mușchilor;
  • Găsită ȋn ficatul unor specii de pești, gălbenușul de ou, produsele lactate grase.

3. Vitamina K

  • Intervine ȋn procesul de coagulare a sȃngelui;
  • Găsită ȋn legumele verzi (spanac, lobodă, salată, mărar, etc.), gălbenușul de ou, ficat.

4. Vitamina E

  • Menține structurile şi funcțiile normale ale organelor sexuale;
  • Asigură troficitatea mușchilor;
  • Are acțiune antioxidantă;
  • Crește rezistența vaselor de sȃnge;
  • Se va găsi ȋn uleiurile extrase din plante(floarea-soarelui, soia), pȃine neagră, fasole, mazăre.

5. Vitamina B1

  • Ajută la metabolizarea zaharurilor(de aceea in caz de consum mare de zaharuri este bine să se consume si această vitamină);
  • Are rol ȋn funcționarea normală a creierului;
  • Intervine indirect ȋn digestia grăsimilor.
  • Se găsește ȋn ovăz, semințe de in, semințe de floarea-soarelui, orez brun, secară, asparagus, varză, conopidă, portocale, cartofi, ficat și ouă.

6. Vitamina B2

  • Ȋntăreste imunitatea organismului;
  • Are rol ȋn respirația celulară(de aceea ȋn lipsa ei apar semne ca uscarea si sȃngerarea buzelor, suprafața limbii se ȋnroșește, regiunea mediană a feței devine excesiv de grasă, iar ochii ȋncep să se ȋnroșească);
  • Se găsește ȋn lapte, brȃnză, salată, varză, ficat, roșii, drojdie, ciuperci.

7. Vitamina B6

  • Contribuie la formarea aminoacizilor(structurile din care sunt formate proteinele);
  • Are rol in metabolismul grăsimilor, zaharurilor.
  • Ajută la absorbția celorlalte vitamine din grupa B.
  • Participă la sinteza anticorpilor (acele proteine care se leagă de corpurile străine pătrunse ȋn corp și ajută la ȋndepărtarea lor);
  • Utilizată ȋn tratarea depresiei si anxietății;
  • Se află ȋn lapte, carne, nuci, produse din grȃne integrale (adică foarte puțin procesate).

8. Vitamina B12

  • Intervine ȋn procesul de creștere și maturare a globulelor roșii din sȃnge(cele ce transportă oxigenul la țesuturi);
  • Intervine ȋn sinteza de ADN( proces ce ne ajută celulele să se dividă, să crească şi să producă substanțele de care noi avem nevoie pentru a trăi);
  • Menține sănătos sistemul nervos(creier, maduva spinării și nervii periferici);
  • Se găsește ȋn carne(de pește sau alte animale), ouă și lapte.

9. Vitamina PP/B3

  • Acționează în metabolismul zaharurilor, grăsimilor si proteinelor;
  • Este utilizată ȋn tratamentul acneei, căderii părului, ȋn cazul unui nivel crescut al colesterolemiei, ȋn diabet;
  • Se găsește ȋn alimente de origine animală(carne, ficat), și vegetală(mazăre, cartofi, spanac) ca și ȋn drojdia de bere.

10. Vitamina H/B7

  • Reglează nivelul zaharului din sȃnge;
  • Ajută ȋn creșterea celulelor;
  • Este folosită pentru ȋngrijirea pielii, părului și unghiilor;
  • Lipsa acestei vitamine determină căderea părului, conjunctivită(infectarea suprafeței ochiului), uscarea pielii, letargie, depresie și chiar halucinații;
  • Este sintetizată de bacteriile intestinale, dar poate fi găsită și ȋn gălbenușul de ou și ficat.

11. Acidul folic/B9

  • Este o vitamină antianemică precum B12;
  • Participă la diviziunea si creșterea celulară și implicit la refacerea țesuturilor;
  • Este folosită ȋn afecțiuni ca: anemie, oboseală, boli ale inimii, infarct, cancer, obezitate, depresie, schizofrenie, alergii, reumatism, diabet etc.
  • Tot această vitamină mai este folosită de femeile gravide, pentru memorie şi agilitate mentală, fertilitate.
  • Se găsește ȋn spanac, asparagus, varză, salată verde, fasole, mazăre, bere, semințe de floarea-soarelui(neprăjite, deoarece se pierde vitamina datorită căldurii), fructe și legume (numele de “folic” vine din latinescul “folium” ce ȋnseamnă frunză, vitamina fiind prima dată găsită ȋn frunza de spanac).

12. Vitamina C

  • Are rol antiinfecțios;
  • Ajută la absorbirea fierului la nivelul stomacului și intestinului (rol antianemic);
  • Contribuie la formarea colagenului (acea substanță ce intră ȋn compoziția pielii, vaselor de sȃnge, a oaselor si cartilajelor și le dau o parte din elasticitatea si structura caracteristică);
  • Ajută la refacerea ADN-ului (ceea ce reduce riscul de cancer de orice tip);
  • Este considerată o vitamină ce apară contra bolilor de genul Alzheimer și Parkinson;
  • Rol antioxidant(de aceea pe langă medicină se mai folosește și ȋn alimentație pentru a menține produsele proaspete cȃt mai mult timp; exemplu aditivii E300 pȃnă la E304 sunt derivați ai vitaminei C);
  • Este considerat că ajută la obținerea unor rezultate mai mari la testele de inteligență(ȋnsă nu face minuni 🙂 ), joacă un rol important ȋn reducerea stresului de orice tip și tensiunii arteriale.
  • Se găsește ȋn broccoli, varză de Bruxelles, agrișe negre, varză verde, guave, pătrunjel, fructe de pădure, conopidă, citrice, papaya, spanac, căpșuni, pepene, bame.

Spre sfȃrșit un singur lucru mai trebuie știut și anume că dacă vă hotărȃți să luați un complex de multivitamine ar fi bine să consultați un medic mai ȋntȃi!

Sper că v-a ajutat acest articol, iar dacă mai aveţi completări, aş fi bucuroasă dacă le-aţi lăsa într-un comentariu. Un stil de viaţă sănătos vă doresc 🙂

sursa FOTO

Adelina
 

Click Here to Leave a Comment Below 1 comments

Leave a Reply: